Hej ska koppla in en smart elmätare till Attefallshuset för att se lite hur mkt ström det drar.
Det är en 3 fas elmätare där jag kopplat från huvudbrytaren till dom tre fas utgångarna på toppen och från dom 3 fas utgångarna i botten till jordfelsbrytaren. Kopplade sen nollan på toppen av elmätaren och till nollskenan men jordfelsbrytaren löser ut. Vad är fel?
Jag har alltså lämnat nollan tom på undersidan av elmätaren
 
  • Skärmbild som visar resetbar energi, ett kopplingsschema och en webbadress. Energimätare instruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter som att du kopplat faserna innan jfb men nollan efter
Då blir det på det sättet
Lägg upp bilder så går du riktiga svar
 
Har du bara en nollskena? Då sitter väl den efter jordfelsbrytaren? När faserna in i elmätaren tas före jordfelsbrytaren måste även nollan tas före jordfelsbrytaren. Kanske är elmätarens egenförbrukning mer än 30 ma. Eller kanske finns det kondensatorer i den som ger en startström på mer än 30 ma. Oavsett vilket är lösningen att ta nollan till elmätaren före jordfelsbrytaren.
 
U Uffe A skrev:
Låter som att du kopplat faserna innan jfb men nollan efter
Då blir det på det sättet
Lägg upp bilder så går du riktiga svar
A Avemo skrev:
Har du bara en nollskena? Då sitter väl den efter jordfelsbrytaren? När faserna in i elmätaren tas före jordfelsbrytaren måste även nollan tas före jordfelsbrytaren. Kanske är elmätarens egenförbrukning mer än 30 ma. Eller kanske finns det kondensatorer i den som ger en startström på mer än 30 ma. Oavsett vilket är lösningen att ta nollan till elmätaren före jordfelsbrytaren.
Inkommande nolla går nu in i jordfelsbrytaren på ovansidan och från undersidan till nollskenan. Elmätaren kopplade jag direkt till nollskenan så efter jordfelsbrytaren.
Ska jag sätta dubbla Noll kablar mellan jordfelsbrytaren och mätaren så inkommande ger signal till både mätare och jordfelsbrytare samtidigt? Alltså nu går nollan direkt in i jordfelsbrytaren så i den plinten en extra kabel in i mätarens noll uttag. Stämmer detta?
 
Jag förstår inte helt din beskrivning. Kan du ta en bild? Om du bara har en nollskena så sitter den efter jordfelsbrytaren. Då behöver nollan till elmätaren kopplas parallellt med inkommande på jordfelsbrytaren. Vad är det för kabel? Om inkommande är en ledare med bara en kardel kan det vara svårt att få ordentlig kontakt med två ledare i samma klämma. Finns det inte dubbla anslutningar för nolla på elmätaren? I så fall kan du lägga inkommande nolla på elmätaren och sedan koppla vidare till jordfelsbrytaren.
 
A Avemo skrev:
Jag förstår inte helt din beskrivning. Kan du ta en bild? Om du bara har en nollskena så sitter den efter jordfelsbrytaren. Då behöver nollan till elmätaren kopplas parallellt med inkommande på jordfelsbrytaren. Vad är det för kabel? Om inkommande är en ledare med bara en kardel kan det vara svårt att få ordentlig kontakt med två ledare i samma klämma. Finns det inte dubbla anslutningar för nolla på elmätaren? I så fall kan du lägga inkommande nolla på elmätaren och sedan koppla vidare till jordfelsbrytaren.
Då är jag med. Inkommande nolla är en 6mm2 flertrådig men då kör jag inkommande först till mätaren och en på andra noll utgången på mätaren vidare till jordfelsbrytaren. Tack för hjälpen
 
Bild bild bild
 
Jag måste ställa ett par dumma frågor:
Är mätaren avsedd för 4- eller 5-ledarsystem?
Måste nollan gå genom, eller räcker det med att den känner nolla på en av plintarna?
Måste nollan genom vet jag inte om jag skulle vilja köra 4-ledarsystem på den, men så är väl inte fallet?
 
Är är en snygg bild. :) eller inte. På bilden sitter dock en annan elmätare som va kass så köpte en ny som har anslutning för nolla både in och ut så principen jag ritat ska fungera då?
Inkommamde nolla in i mätaren och sen vidare till jordfelsbrytaren och sen från jordfelsbrytaren vidare till nollskena.
3 faser från huvudbrytare till mätare och vidare till jordfelsbrytaren. Allt i sin ordning?

Fasskenorna va slut i butiken när jag byggde centralen om någon undrar ;)
 
  • Elskåp med säkringar, kablar och anmärkningar, oorganiserad installation, överstrykningar och markeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag antar att det är femledarsystem. Så gott jag kan förstå din skiss ser det rätt ut.
 
Kladda inte med N genom mätaren. Om du vill lägga den före JFB som på skissen ta en N till mätaren från inkommande på JFB. Annars lägg mätningen efter JFB och ta en klen ledare från N-skenan. Den används bara som referens i mätaren och ofta också för matningsdon internt.

Och som flera varit inne på tidigare det är väl TN-S femledarmatning du har dit?
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Kladda inte med N genom mätaren. Om du vill lägga den före JFB som på skissen ta en N till mätaren från inkommande på JFB. Annars lägg mätningen efter JFB och ta en klen ledare från N-skenan. Den används bara som referens i mätaren och ofta också för matningsdon internt.

Och som flera varit inne på tidigare det är väl TN-S femledarmatning du har dit?
Det är 5 led matning jag har ja. Tack för all hjälp. Nu fungerar mätaren så nu ska man bara lära sig alla finesser som den kan göra.
 
Nu har elmätaren tickat på i lite mer än ett dygn. Högst upp står 0010 stilla så vad betyder detta?
Under har siffrorna ändrats från 50.14 till 51,93.
Mätaren va begagnad så det va väl förra ägaren som använde upp till 50,14.
Men min fundering är hur mkt kwh är detta så jag tolkar mätaren rätt med decimalen?
Det jag driver är en luftvärmepump som går på 10 grader i attefallshuset
 
  • Digital elmätare och säkerhetsbrytare i elskåp, kablar i bakgrunden, indikerar energiförbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital elmätare med blå display, kablar och automatsäkringar i ett elskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är bara radbrutet. Mätaren står på 1050.14 kWh.
 
  • Gilla
jonas_da
  • Laddar…
A Anders243 skrev:
Det är bara radbrutet. Mätaren står på 1050.14 kWh.
Okej det tänkte jag aldrig på. Tack ska du ha ☺️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.