Hej allihopa!
Mitt första inlägg men som så många andra har jag läst i forumet länge.
Jag och min fru har en sommarstuga utan el och vatten. Vi har kallat det mysigt i alla år men när vår granne erbjöd oss att dra en vatten slang från hans gård så var vi inte sena att tacka ja.:D
Jag ska beställa pem slang och kopplingar. Det rör sig om 100 meter slang.

Min fråga gäller dimensionering av pemslangen.
Vi kommer ta vattnet från grannens uthus där det kommer från kopparrör.

Jag har tänkt beställa 32mm pemslang. Frågan är om det blir överdimensionerat med tanke på att vattnet redan gått i mindre kopparrör?

Tack på förhand.

Henrik
 
Spontan känns det underdimensionerat, men jag antar du ska beställa från rinkaby och dom har en tryckförlusttabell. Dimensionen på kopparröret spelar ingen roll.
Tänk även på att vattnet kommer att frysa på vintern.
 
Tack för svar!
Vi har haft trädgårdsslang kopplad för vattnet tidigare i sommar. Trycket var då helt ok (Vi använder bara en kran i köket än så länge) men vattnet smakade ju plast av trädgårdsslangen..
Tanken är väl att vi kommer ha ett handfat och ev liten dusch på toa senare. Det har som sagt funkat bra med trädgårdsslang för kökskranen. Vi får kanske räkna med att man inte kan tappa vatten från köket samtidigt som man duschar etc.
Då borde kanske 32 fungera, eller?

Angående att vattnet fryser så har jag läst att pem slang ska klara av att ligga ute på vintern. Det innebär kanske en slang utan vatten i dock. Är det viktigt att precis allt vatten töms? Annars är det ju ganska enkelt att koppla loss slangen och tömma det mesta iaf.

Henrik
 
Krilleman
En vanlig PEM tål genomfrysning, men jag vet inte hur många gånger. Dumt att inte tömma den på vatten om du har möjligheten att göra det på vintern.
 
Ok. Jag hade tänkt försöka tömma den innan vintern ändå.
Hur gör man det bäst?
Slangen är som sagt 100m och ligger ganska plant genom skogen. Vi har en liten elektrisk pump som kanske skulle gå att använda.

Henke
 
PEM-slangen borde ju tåla en hel del. Många anläggningar för sommarvatten är ju helt i PEM och även om man öppnar kranar och lågpunkter, så borde det bli en del vatten kvar i slangarna eftersom de oftast inte kan ligga med fall i alla riktningar.
Hos mina föräldrar var hela trädgårsbevattningen PEM och det var aldrig slangarna som gick sönder, utan det var kranar som det hade blivit kvar vatten i som frös sönder.
 
32 kommer teoretiskt att funka en som du säger, man kanske inte kan duscha o spola i köket samtidigt.
Det hänger även på vilken typ av vatten din granne har, kommunalt eller någon typ av egen brunn då egen brunn ger ett varierande vattentryck.
Normalt tror jag man säger att man behöver ung 1,5bar minimum vid tappstället iaf för dusch.
Om grannen har egen brunn så går hans tryck ned till kanske 2,2 som lägst.
100m 32-pemslang så uppskattar jag att du tappar runt 1,3 så säg att du har en bar kvar. Duger utmärkt till handfat o disk.
Fördelen med 32 slangen är att den är mindre jobbig att hantera samt 700kr billigare, men det finns en risk att du tycker den blir för klen.

Vad jag har förstått så är det inga problem att låta vattnet frysa i en pem slang år efter år, se bara till att inte ha några blandare som riskerar att frysa med vatten i.
 
Tömma slangen görs nog enklast med trycklyft eller om du har tur och den har naturligt fall så tömmer den sig själv i lägsta punkten eller sätt en tapkran / ventil på lägsta punkten så slipper du dela slangen var gång.
 
Oj! Tack för alla svar!
Jag har nu beställt 32mm pemslang från billigtvvs.se då det ligger i mitt landskap. Närodlat så att säga.:D
Grannen har egen brunn som verkar ha hur mycket vatten som helst och bra tryck. Jag ska försöka tömma slangen innan vintern för att vara på den säkra sidan. Det är förhoppningsvis bara att lossa på en koppling på den lägsta punkten.

Vilket gött forum förrästen! Kul med mycket kunnigt folk som svarar.

Henke
 
Om du bara lossar en koppling så kan vattnet bli hängande kanske länge så släpp i båda ändarna om du kan. Sen så ifall du upplever alldeles för dåligt tryck kostar en tryckhöjare cirka 3-4 papp. om du skulle ändra dig i framtiden och göra huset till permanent ;)
 
Ska absolut lossa i båda ändarna. Tack för tipset! Ja vi drömmer ju såklart om att kunna tillbringa ålderns höst i stugan så en sådan tryckhöjare kanske blir aktuellt i framtiden. :D
Henke
 
Nu har jag fått slang och kopplingar och allt är draget. Fungerar finfint. Bra tryck. Det var lite svårt att få vissa bussningar täta men med tillräckligt med gängtejp så fungerar det.
Pemslangen var lite småkrånglig att räta ut genom skogen. Kopplingarna helt i metall var kanon.
Nu har vi vatten som inte smakar plastslang!

Henke
 
  • Gilla
SuneJ
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.