Hej ,

Jag skall gjuta en platta på marken och undrar om man skall välja att gjuta in kopparrör eller plaströr för vattnet ?
 
Kan inte säga några argument för det ena eller det andra men jag körde pex slang. Det pga en röris jag känner som rekommenderade det då dom har haft strul med koppar som gått sönder. Det beror iofs på att dom har surt (??) vatten på den orten han jobbar på.
 
själv bor jag i Skåne :)
 
Koppar rör sig då man drar på kallvatten resp varmvatten. Det är därför man inte ska gjuta in för koppar. Det kan helt enkelt bli försvagat.
 
BAS skrev:
Koppar rör sig då man drar på kallvatten resp varmvatten. Det är därför man inte ska gjuta in för koppar. Det kan helt enkelt bli försvagat.
Hur menar du? I så fall har man gjort fel i rätt många år och gör fortfarande fel. Innan PEX:en kom fanns bara koppar att gjuta in i stort sett.
 
Jag har för mig att om har man plaströr in då leder man inte in någon annan potential utifrån och riskerar att få en spänningsskillnad mellan skyddsjord och vattenrör (om man inte potentialutjämnar). (Någon får rätta mig om jag har fel).

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.