jag håller på att få spottar installerade - Maxel koppar ovanför.

Hide-a-Lite 12V 4200 spottar med kalljuslampa i dagsläget.

Några av kopparna är placerade så att kanten på koppen ligger alldeles vid hålet - dvs kopparna är inte centrerade.

blir detta en brandrisk?
 
Ja, det blir det och det pekar bara ännu mer på hur viktigt det är att tänka till ordentligt på sådana "enkla grejer".
 
Det är ju onekligen inte bra i allafall. Det heter ju att hålen ska vara i centrum på koppen/lådan. Om huset sen brinner upp på grund av detta är ju svårt och svara på. Det finns inga andra möjligheter och flytta kopparna än och riva taket förstår jag eller?
 
Sedan får man kanske fundera över om det är koppen eller hålet som inte är centrerade.

I många fall så styrs ju placeringen av koppen av var det finns ledigt utrymme mellan bjälkar, sedan får man anpassa placeringen av armatur efter det.
 
för info så är kopparna utplacerade och hålen borrade av elektriker.

och för just dessa koppar är undergolvet lagt på vån 2 - jag ska kolla övriga koppar och flytta dem om det går. (ibland är takstolarna ivägen - troligen därför hålet är i kant av kopp.)
 
Kontakta Maxel och fråga, kanske samma fråga till Hide A light.

En intressant fråga här är ju vem som har gjort detta? Är det en elektiker med behörighet, eller är det en montör där den behörige sitter inne på firman?

Chefen kanske inte veta hur det går till.
 
Det där är ju en intressant fråga...
En metallkopp har ju en ganska liten volym och så länge armaturen/ljuskällan inte är i direkt kontakt med koppen borde ju värmen fördela sig relativt jämt i metallen även om armaturen inte är helt centrerad.

Men, jag kanske har helt fel. Man borde ju egentligen testa att mäta temperaturerna vid lite olika installationer.

Med en skyddskåpa i plast är det antagligen en helt annan sak.

/jbr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.