Hej, undrar bara om det é som jag har hört att vi ska låta dom gamla kopparblecken som vi har sittandes som tätning i våra fönster sitta kvar för att det é det bästa.
Det é inte nått direkt fel på dom men dom é målade, så vad vi måste gjöra é att göra rent dom. eller ta bort dom & sätta dit nya textillister som jag läste om i ett tidigre inlägg.
Tycker ju att det borde inte täta nått speciellt med kopparlist, vi totalrenoverar ju huset & sätter ångspärr överallt, så vi behöver inte det omdiskuterade "självdraget" :-?
 
ok, tack byggarn.

tar ditt svar som att jag ska behålla kopparblecken & inte byta till textil.
men om det nu på något fönster é så dåliga bleck att dom inte går att bända ut, vad ska man byta te då?
har läst lite om det här på forumet, men inte kommit fram till vad man ska byta till i mitt fall.
 
mm det é klart, tänkte inte på det ;)
Tack för hjälpen.
 
Hej @Black
B BlackDragon skrev:
mm det é klart, tänkte inte på det ;)
Tack för hjälpen.
Hej,

Jag är medveten om att detta är en väldigt gammal tråd men hittar nästan ingen info om dessa slottslister på nätet.

Fick du någon mer klarhet i detta med slottslisterna? Är de värda att behålla?

Jag har såna på alla mina fönster och är på gång med fönsterrenovering. Jag har kommit så långt att jag konstaterat att de är i stort sett omöjliga att få bort utan att skada dem. Spikskallarna är så små och djupt slagna att de inte går att få grepp om dem och drar jag istället i listen så går hälften av spikarna rätt igenom plus att listen ofta knäcks/bockas.

Det ser ut som du fick ett par svar på dina frågor men dessa är nu försvunna.
 
A Stenberg A Stenberg skrev:
Hej @Black

Hej,

Jag är medveten om att detta är en väldigt gammal tråd men hittar nästan ingen info om dessa slottslister på nätet.

Fick du någon mer klarhet i detta med slottslisterna? Är de värda att behålla?

Jag har såna på alla mina fönster och är på gång med fönsterrenovering. Jag har kommit så långt att jag konstaterat att de är i stort sett omöjliga att få bort utan att skada dem. Spikskallarna är så små och djupt slagna att de inte går att få grepp om dem och drar jag istället i listen så går hälften av spikarna rätt igenom plus att listen ofta knäcks/bockas.

Det ser ut som du fick ett par svar på dina frågor men dessa är nu försvunna.
Tjenis
A Stenberg A Stenberg skrev:
Hej @Black

Hej,

Jag är medveten om att detta är en väldigt gammal tråd men hittar nästan ingen info om dessa slottslister på nätet.

Fick du någon mer klarhet i detta med slottslisterna? Är de värda att behålla?

Jag har såna på alla mina fönster och är på gång med fönsterrenovering. Jag har kommit så långt att jag konstaterat att de är i stort sett omöjliga att få bort utan att skada dem. Spikskallarna är så små och djupt slagna att de inte går att få grepp om dem och drar jag istället i listen så går hälften av spikarna rätt igenom plus att listen ofta knäcks/bockas.

Det ser ut som du fick ett par svar på dina frågor men dessa är nu försvunna.
Tjenis Stenberg!

Tyvärr minns jag inte vad jag fick för svar, och vi gjorde inget mer än att ta bort färgen som va målad på blecken av nån konstig anledning. Tog bort med förgborttagningsmedel. Vi hade samma problem som du, att det inte gick att ta bort utan att skada blecken.
Och det huset har vi sålt sen 12 år tillbaka. Så vet ej hur det blev. Men i nuläget hade jag nog bytt fönster. Då va det inte intressant pga. Vår ekonomi i det läget.

Mvh Christian
 
B BlackDragon skrev:
Tjenis

Tjenis Stenberg!

Tyvärr minns jag inte vad jag fick för svar, och vi gjorde inget mer än att ta bort färgen som va målad på blecken av nån konstig anledning. Tog bort med förgborttagningsmedel. Vi hade samma problem som du, att det inte gick att ta bort utan att skada blecken.
Och det huset har vi sålt sen 12 år tillbaka. Så vet ej hur det blev. Men i nuläget hade jag nog bytt fönster. Då va det inte intressant pga. Vår ekonomi i det läget.

Mvh Christian
Tack för svar i alla fall. Har full förståelse för att du inte minns så gamla svar men tänkte att det var värt ett försök.

Ja här är det också målat på en del av listerna. Någon är dessutom så snedspikad att det inte riktigt går att få in ullsnöre på plats. Det sitter alltså både bleck och tätningssnöre i våra fönster

Våra fönster är mestadels i gott skick men behöver målas och i många fall kittas om.

Mvh Andreas
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.