Hej
Klas och jag hade en fundering i en tidigare tråd om koppar vid nocken kan hindra moss/algväxt på taket.
Är det nån som testat detta i praktiken och vet hur mycket/lite koppar som behövs?

Det sägs ju räcka med väldigt lite kopparjoner som frigörs för att det ska bli tillräckligt för att de inte ska trivas.

Några erfarenheter?

Länk till förra tråden:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Tak;action=display;num=1094991359
 
jo då det funkar bra ...........ett tips bara

skaffa rännor och rör av plast.......dom av plåt försvinner lika fort som en avlöning
 
Jo, det är sant att koppar fungerar. Har inte provat själv, men har hört från bekanta.

Ett annat råd jag hört var att välja en koppartråd av grövre sort, som skydd mot åsknedslag. En tunn koppartråd kan tydligen explodera om den inte är stark nog att stå emot ett blixtnedslag. Det kan bli en nätt liten smäll som tar hela nocken och halva taket med sig. Så var försiktig.....det är ju mer eller mindre en åskledare du sätter på taket.
 
Blir det som åskledare måste man även dra ner till backen och lägga ett antal jordspett.
Lika så gäller det att man inte har någon el närmare än 80 cm från kopparlinan.
Så sas det till mig när jag installerade min åskledare.
 
Är det så illa att korrosion snabbt tar med sig rännor/rör av plåt om man spänner upp koppartråd. Har du egen erfarenhet av detta? Isåfall är det inte att tänka på för egen del. Har ingen lust att byta rännor för detta.

Jaha, vad kan man hitta på istället för att slippa ha smutsiga och fula tegelpannor....
Spraya på Borocol lite då och då känns inte så kul för miljön.
Undrar om lavar/alger inte gillar zink. Bitar av zink skulle ju istället fungera som offeranod på en båtmotor, dvs zinken korroderar och försvinner samtidigt som järnet faktiskt skyddas. Kanske får kolla med nån biolog hur det är med zink och lavar.
 
Zink kanske inte är så dumt, lavar gillar dem definitivt inte enligt denna rapport som gjorts på uppdrag av Norrköpings kommun: http://www.e.lst.se/luftvard/lavaraport.pdf.

Beror på vad algerna tycker om zink, det är dem som gör så det blir svart och fult tror jag.
 
El_-micke skrev:
jo då det funkar bra ...........
Nja, mina föräldrar spände upp koppartråd för 10 år sedan på den ena längan och det har inte hjälpt. Ska det vara en speciell sorts tråd, månne? ???
 
Jag frågade faktiskt en takplåtslagare om det där..
Han flinade bara och frågade om jag tror på tomten också :-[

Tolka det som ni vill. ;)
 
He he.. Lustigt..

jag har också talat med en Tak plåtslagare.. han sa att det funkar.. :D

Verkar med andra ord som det råder delade meningar om det.. Kanske det funkar på en viss typ av mossa.. ???
 
Det är mängden koppar som spelar roll. En tunn vajer tror jag inte på. Det är kopparoxiderna som slår ut lavarna. Alger finns det mer härdiga sorter men de sitter fast bättre om de har lavar som stöttar. En bred koppar plåt längs nocken kan troligen göra en skillnad. Plåtarbete av koppar på ett hus är vackert!

mvh plexi
 
Per-Erik skrev:
He he.. Lustigt..

jag har också talat med en Tak plåtslagare.. han sa att det funkar..  :D

Verkar med andra ord som det råder delade meningar om det.. Kanske det funkar på en viss typ av mossa..  ???
vissa plåtslagare tror väl på tomten då... ;D
 
Intressant produkt som även fanns hos den lokala färghandlaren. Generellt är jag dock emot att använda kemikalier som man inte vet så mycket om hur som helst. En del av detta kommer ju garanterat ut i dagvattnet. Klassat som ej miljöskadligt iallafall.

Får prova att behandla en del av taket med detta samt sätta zinkplåt på en annan del och jämföra. Kan lägga ut före och efter bilder här om ett halvår eller så!
 
Förr i tiden behandlade man fruktträd mot svamp och mögel med kopparsulfatlösning så visst är kopparjoner effektiva som bekämpningsmedel. Gissar att det skall regna surt på koppar för att den ska sen rinna ner på taket i form av kopparsalter. Men om en enda koppartråd klarar att skydda hela takyta? Aldrig provat...
gaia
 
klos skrev:
Intressant produkt som även fanns hos den lokala färghandlaren.  Generellt är jag dock emot att använda kemikalier som man inte vet så mycket om hur som helst. En del av detta kommer ju garanterat ut i dagvattnet. Klassat som ej miljöskadligt iallafall.
Du tror väl inte att koppar och zink är helt ofarligt?? Mig veterligt är det tungmetaller. Jag skulle tro att utfällda koppar- och zinkjoner också hamnar i dagvattnet. :'( Zinkbaljor och olika kärl, t ex krukor har ju varit "inne" ett tag. Hur snyggt är det inte att ha ett gäng zinkkrukor i köksfönstret med kryddväxter ;D -- men... jag skulle inte vilja äta kryddorna... :'( plantan lär ju ta upp en del av zinken...!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.