Hej

Korta varianten:
Kan tydligen välja antingen koppar eller emaljerad vid köp av en VVB utifrån ett vattenprov. Vad hade ni valt?

Långa versionen:
Kontaktade Nibe innan sommaren för att jag var intresserad av deras liggande vvb nibe el 150. Men blev anmodad att ta ett vattenprov så de kunde avgöra om jag bör ha koppar eller emaljering invändigt som rostskydd.
Så för att ta vattenprov var jag tvungen att tömma vår brunn några gånger eftersom den inte är använd på ett tag. Då vi har dåligt med vatten i området, brunnar har sinat på sommaren har jag utfört denna manöver med försiktighet nu i slutet på sommaren.

När jag skickade provrapporten till nibe meddelar de att jag kan välja vilket som utifrån provrapporten:



PH 7,7

Alkalinitet 190 mg/l

Klorid 25 mg/l

Hårdhet 11°dH

Hade ni valt det ena före det andra?
Jag tror priset är detsamma.
Kan det finnas hälsoapekter eller smak?

Tar tacksamt emot alla erfarenheter.
Mvh
Fredrik
 
S
Jag hade valt en kopparfodrad beredare för att slippa trassel med att kontrollera och byta offeranoder i emaljerade beredare.
När man kollar på Nibes hemsida verkar EL 150 bara tillverkas i rostfritt.
 
Hmm bara rostfritt, det måste jag kolla upp!
Då jag mailat dem, Nibe alltså, och sagt att jag varit intresserad av Nibe El 150 så är det de anmodat mig ta prov för att kunna avgöra vilken variant som ska väljas.
Vore ju just lustigt om de nu säger att den bara finns i en variant, suck.
 
Varför inte en rostfri?
Det känns säkrast i alla lägen för mig i alla fall.
 
Hej
Tackar för svaren.
Verkar faktiskt som så att denna bara finns i rostfri.
Måste blivit något missförstånd mellan mig och Nibe annars förstår jag inte varför de bett mig ta fram vattenprov för att avgöra vilket korrisionsskydd som ska användas.
Suck.
A ja, det är väl alltid bra att ta ett vattenprov ändå.
Mvh
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.