Hej,

Vet inte riktigt var jag ska börja leta... skulle behöva få tag i 3 mm tråd/stavar i koppar alt aluminium till ett litet "test-projekt"... ett Yagi antenn-bygge för trådlöst nätverk / Bluetooth... ngn som har nåt ställe som har detta i sitt sortiment?

/D
 
Hej, du kan fråga på något företag i din närhet som säljer svetstråd, där kanske du hittar något och oftast får man köpa styckevis.

Lycka till.
 
Du kan ta ur kopparledarna ur en kabel (EKK el AKKJ 2,5mm²/4mm²), kanske lite svårt att få de riktigt raka.
 
Hej Daniel!  Mitt favoritställe för att hitta koppartråd i olika dimensioner är kabelskrot.
Ex. är det 3 st 2.9mm massivkoppar i en EKKJ 3x6+6, och i EKK/EKLK/EKRK finns 1.4 mm i 1.5 mm2, och 1.8mm i 2.5mm2.  Fråga hos elektriker/byggen efter spillbitar.
Mässning funkar också bra, ClasOhlson har 3mm mässing i 50cm-längder.

Koppar är trevligare att jobba med än aluminium till antenner tycker jag, lättare att få bra kontakt meddelst lödning. Dock får koppar ett oxidskikt efter en tid, och detta degraderar antennens prestanda. Bäst är att försilvra, annars polera blankt och klarlacka.

Btw, för 2.4 Ghz kan jag varmt rekommendera denna antenn, funkar kanon, även utan parabol:
http://www.trevormarshall.com/biquad.htm
För andra frekvenser kan den skalas upp/ner.

Ska du bygga en Yagi föreslår jag en sk. loop- eller ringyagi, mycket lättare att få avstämd. En vanlig Yagi är så otäckt känslig på elementlängderna, det handlar om tiodelar av mm mellan succe och katastrof vid dessa frekvenser.

/Lars
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.