Hej!
Knepig fråga kanske men går i lite tankar att bygga någon form av allt-i-ett snickarbänk, halvstationär variant.
Till mitt bosch sågbord har jag ett snabbfäste där jag klickar fast sågen i bordet väldigt lätt.

Denna funktionen vill jag även ha i min snickarbänk så jag kan flytta sågen smidigt mellan sågbord och bänk. Men...jag vill inte lägga 2000 kr på ett till sågbord för att sno själva profilen så min tanke var att man kunde tillverka denna profil själv i trä?

Någon som har någon ide hur man kan göra detta eller om det är en dum ide?
Eller kanske någon som säljer ett kasserat bosch sågbord billigt som jag ta profilen ifrån? :)

Kanske var en väldigt luddig förklaring men rubriken beskriver frågan bäst egentligen.

Mvh
Filip
 
Vad är det för såg och sågbord du har?
 
jag har en bosch gcm8 sjl med ett bosch gta 3800
 
Går det att se profilen från sidan på något sätt? Hur raffinerat är själva fästet? Det kanske bara klämmer mellan två punkter.

Jag gjorde något likande till min sågbänk för att lätt kunna flytta sågen mellan bänken och det mobila stället. Det var dock väldigt enkelt så jag kunde replikera med hjälp av stålrör från Biltema.

https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-sagbaenk.268250/
 
Jag antar att huvudskälet till att du vill göra detta är att du inte har plats till både sågbordet och arbetsbänken på samma ställe? Annars är det ganska skönt att ha sågen ur vägen från bänken.

Måste du snäppa fast sågen egentligen? Sågfästena har ju även gummifötter undertill (Ivarjefall på mina) så ett par passande hål eller fördjupningar i bänken gör ju att sågen blir fixerad i sidled och inte kan glida runt. Kan det vara något?
 
  • Gilla
SamiHus och 1 till
  • Laddar…
badtastex, exakt den där lösningen är jag ute efter! Fast profilen är tyvärr inte lika enkel som 2 stål rör. Jättefint bygge där för övrigt!

jac, ja det är huvudsakligen därför. men tanken är att sågen skall kunna vändas bort när den inte används. Så därför måste den gå att snäppa fast för att hålla för sin egen vikt iaf.
Liknande princip som denna:
 

Bästa svaret

Om jag skulle ha gjort en "kopia" på 3800-bordet hade jag antingen tagit en aluminiumplatta på 15x140x470 mm och fräst av kanterna på långsidan (det är fas och radier) eller tagit 2 plattstänger i aluminium på 15x40/50x470 mm och gjort motsvarande fräsning som ovan och sedan monterat så avståndet blir 140 mm.
(Japp, har varit ute och mätt 3800-bordet nyss.)
 
Tack Kane, ska testa detta fast med trä då jag inte har tillgång vare sig till aluminium eller aluminiumfräs :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.