Jag skulle vilja dra igång en fakta-tråd om vad utfallet blev när du/ni konverterade värmesystemet från el eller olja till något annat, t ex bergvärme, luft/vattenvärmepump, pellets. Luft luft-pumpar hör inte till diskussionen då det är ett komplement snarare än ersättning.

Hur mycket "sa dom" att ni skulle spara, vad trodde du och vad blev det faktiska utfallet
 
Hör kanske bättre hemma i värmeforumet?

Vi bytte från bara elpanna till luft-vatten-vp. Beräknad besparing var 12-13 MWh/år, det var ungefär vad jag själv hade trott och det var också vad det blev.
 
Okej, det här är inte riktigt vad du vill veta eftersom det gäller luft-luft-värmepump, men ändå:

Jag har en gammal kombipanna som det eldats olja i, och som har elpatron, till vattenburen värme och varmvatten. Enstaka gånger har jag eldat med ved i pannan.

Jag installerade en billig luft-luft-värmepump som kostade 5k på Ö&B i slutet på januari 2010. Jag har ingen jättebra statistik att visa, delvis för att jag inte är i stugan så jätteofta och därför inte har så mycket värme på på höst och vår.

När jag är i stugan och det är några plusgrader så orkar Ö&B-värmepumpen värma hela huset till 20-22 grader. Tyvärr blir det onödigt varmt just i rummet där den sitter, och det är ju att elda för kråkorna att hålla hallen (där den sitter) extra varm, men ändå är det nog en rätt stor besparing. Jag tror att den drar ungefär en kilowatt i snitt när den värmer för fullt, d.v.s. det går då åt kanske drygt 700kWh för att värma hela huset en månad när det är ungefär fem plusgrader. Med elpatronen gick det åt mycket mer energi en sån månad.

(Jag snålar, kör bara pannan när jag ska duscha, och tvättar mig för övrigt i kallvatten när jag är själv i stugan. Att ha pannan igång på elpatron så att den håller 40 grader så att man kan tvätta sig drar rätt mycket energi, elräkningen på sommaren kan ligga på en tusenlapp med pannan igång och kanske 300-400 utan värmen igång. (Jag har antik kyl och frys. Kylen är så gammal att den inte har automatisk avfrostning, antar att de drar en del...).

Allmänt så är väl så att alla värmepumpar som tar värmen från uteluften ger tyvärr minst besparing när det går åt som mest värme, när det är riktigt kallt ute. Å andra sidan är det inte dumt att spara massor på höst och vår, och om man är händig och kan installera en luft-luft-värmepump själv så har man nog sparat in kostnaden på ett halvår :)

(Den jag har är en utan snabbkopplingar, jag fick av en kompis kompis låna en vacuumpump med vacuummätare och rätt anslutning för R410-värmepumpar. Det verkar som om de som säljs som gör-det-själv numera har nån slags snabbkopplingar så man slipper vacuumpump).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.