Har nu snart bott i huset 1 vinter med el-radiatorer och L/L pump +Kamin tycker det är meckigt med uppvärmningen (bortskämd från bostadsrätt :) Har börjat undersöka en konvertering till vattenburet med bergvärme. Har fått en offert på telefon för runt 300k efter ROT. För sutteräng + 1,5 plans kåk på 190kvm det är totalt 18 radiatorer, om man drar bort 130k för bergvärme och pump blir det 170k för själva installationen av rören vilket blir drygt 9500kr per radiator är detta normalt?

Har funderat på att själv göra rördragningen och monteringen utav elementen är det svårt? Måste man löda eller går det med klämkopplingar?
 
L
1 1/2 plan , ingen källare då
Det som kan ställa till det är hur du ska få fram rören på ett bra sätt , förbi dörrar
( ytterdör alltandörr ) om det inte går att dra dom runt i två slingor , lite stökigt och tål att tänka på vilka vägar som går att använda
Det klämring är , så där inget snyggt , kan mjuklödas med tenn , ser snyggare ut , men men
 
Jo det är 1 1/2 plan plus suterräng (kalla det som källare) all rördragning kommer ske därifrån för att slippa dessa problem.
 
L
Då har du möjlighet att dra rören i taket och göra uppstick tiil elemeneten , utmärkt
Men dra då 2 rörssystem , blir lite dyrare men fungerar bra mycket bättre än 1 rörs som är svåra att justera in
Samt att lägga rören 100 mm från tak till centrum rör , blir då lätt att gå upp med vinklar , tänk lite på att väggen nere ligger innanför ( tjockare ) den vägg som är ovanför , mät ordentligt så du vet var du kommer upp
PS går att borra uppifrån med en tunn borr där du ska komma upp , så vet du exakt hur det blir nere , troligtvis kommer du ganska nära väggen nere eller i den , men du får prova
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi har likadant hus (dock utan källare) som jag själv konverterade från direktverkande el till vattenburen värme (mha. bergvärmepump). Brunnsborrning och VP-installation av entreprenör dock.

Jag klurade först hur jag skulle göra med elementen och rören men insåg snabbt att det blir marginellt mer jobb att lägga golvvärme istället, så jag la i golvvärme i hela huset (både uppe och nere). Passade på och installerade Nivell-golv i samma veva på bottenvåningen.

Fördelar med golvvärme är:
Man lyfter ändå golven så rörförlägning är inte problematiskt.
Inga shuntar och dylikt. Endast en cirkpump, arbetstank och fördelare.
Bättre verkningsgrad på VP pga. lågtempsystem.

Nackdelen är att det lbir lite dyrare.

Jag använde LK 16mm PEX och färdigspårade skivor med parkett ovanpå.
I badrumen körde jag med spårade skivor, golvgips och flytspackel enligt LK's instruktioner.
 
S
Har nyss genomfört projektet. Bor sedan 1,5år i en 1,5 plans 70-talsvilla uppvärmd med takvärme och vv-beredare.
Funderade och räknade innan jag slog till på en fullskalig konvertering, inte gjort ngt jobb själv.
Har nu 16 radiatorer och två vattenburna fläktkonvektorer. Hela alltet drivs av en NIBE 1255 m 190m borrhål.

Oroade mig för rördragningen men firman löste det mycket bra genom att dra ”matardelen” på övervåningen med 22mm rör och sedan sticka ner dem både genom golv och kattvindar till undervåningen.
Rören på kattvindarna är isolerade PEX-rör, dem skall snart få ett extratäcke av stenull
På så sätt slipper jag dragningar runt dörrar etc.
 
Redigerat:
S Smajten skrev:
Har nyss genomfört projektet. Bor sedan 1,5år i en 1,5 plans 70-talsvilla uppvärmd med takvärme och vv-beredare.
Funderade och räknade innan jag slog till på en fullskalig konvertering, inte gjort ngt jobb själv.
Har nu 16 radiatorer och två vattenburna fläktkonvektorer. Hela alltet drivs av en NIBE 1255 m 190m borrhål.

Oroade mig för rördragningen men firman löste det mycket bra genom att dra ”matardelen” på övervåningen med 22mm rör och sedan sticka ner dem både genom golv och kattvindar till undervåningen.
Rören på kattvindarna är isolerade PEX-rör, dem skall snart få ett extratäcke av stenull
På så sätt slipper jag dragningar runt dörrar etc.
Får man fråga om ungefärlig kostnad? :)
 
S
C crappyusrname skrev:
Får man fråga om ungefärlig kostnad? :)
C crappyusrname skrev:
Får man fråga om ungefärlig kostnad? :)
Det landade på cirka 240kkr efter ROT.
 
  • Gilla
crappyusrname
  • Laddar…
S
Nu har första elräkningen för hel månad kommit efter konverteringen 1640 kWh jämfört med 4300 kWh Mars 2018. :D
 
  • Gilla
Zakalwe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.