Hejsan alla!

Har i dagarna köpt hus och har funderingar på hur vi framöver kan få en mer underhållsfri uppvärmning. Husets nuvarande värmesystem är vattenburet, vedpanna med en 2m3 acctank. Det finns även solpanel kopplad till acctanken som enligt uppgift täcker varmvattenbehovet under maj-sep (då med radiatorkretsen avstängd).

Lite data om huset: 127+77m2, 1½ plans med hel källare byggt år 1968. Gamla 3-glasfönster, självdrag, vinden tillägsisolerad med 40cm lösull. Tidigare ägarens uppgifter på uppvärmningskostnad är 23000kr/år. Dock har vi i nuläget ingen koll på hur fördelningen sett ut, hur mycket det är eldat i pannan kontra hur mycket han kört elpatron (vi har frågat men svårt att få svar p.g.a olika orsaker).

Det vi är ute efter är att i så stor utsträckning som möjligt slippa elda för uppvärmning samt tappvarmvatten, vi har vedeldning i huset vi bor i idag och har helt enkelt tröttnat på att lägga all den tid och energi på veden/eldning med allt vad det innebär.

Vi har läst om jord-/bergvärme samt luft/vatten. Det vore toppen om man på ett bra sätt kunde utnyttja någon av dessa lösningar i kombination med den befintliga anläggningen, att bara behöva elda de dagar det är som kallast under vintern.

Så.. vilka är våra alternativ och i vilken ände börjar man? Tips och råd mottages tacksamt.

mvh Anders & Sofia
 
Om du ska behålla ved pannan så skulle jag rekomendera en luft/vatten pump, den borde du kunna koppla på din befintliga anläggning ochi princip köra parallelt fast med vedpannans elpatron inställd på något lägre temperatur än vad värmepumpen levererar, då får du värmepumpen att ta det "stora" och elpatronen/vedeldningen tar spetsen om du behöver mer vissa kalla vinterdagar.

Du kan även lägga till en tidsfördröjning på elpatronerna för att förhindra att dom går i onödan, det finns färdiga "reläer" med inställbar tillslagsfördröjning som du i sånna fall monterar i serie på manövern till elpatronen
 
Luft/vatten kanske o där denna styr shunten så att ev spets tas från acktanken el då det är kallare än -20°, Jag menar går det bra att spetsa från olje/pelletspanna genom att l/v vp styrningen sköter shunten till pannan kan den väl även styra shunten på acktanken..

http://www.nibeonline.com/pdf/031183-3.pdf
 
Det går ju absolut att lösa, frågan är bara hur avancerat man vill ha det. Efter att ha läst lite i manualen du länkar till så är det ju "bara" att köpa en SMO10 och sen är saken klar.
Vill man roasej ännu mer kan man ju köpa någon form av PLC lösning och programera lösningen själv. Men det blir säkert dyrare...
 
Är lite tveksam till något med luft, iDalarna, med den ytan, med radiatorer dimensionerade 1968 för olja eller ved.

Varför inte pellets.

Protte
 
Pellets är nog det billigaste i ditt fall... Bara dit med en brännare och ett pelletsförråd.

Kräver lite jobb iofs, men du har ju redan solen på sommarn och vill du unna dig några veckors "underhållsfri" uppvärmning är det bara all låta elpatronen braka på:D
 
Hej Protte. Du missade rubriken "Konvertera till mer underhållfri uppvärmning? "
De bekanta jag har med pellets har antingen:
- problem med brännaren
- rengöringsdag varje vecka. Det tillkommer även justeringar av co-halten med jämna mellanrum.
För närvarande vet jag bara berg/jordvärme (rätt installerat) som är "underhållsfritt".
Luft/vattenvärme är väl ganska underhållsfritt. Det är i stort sett bara utedelen som måste hållas ren från eventuella löv och annat som kan komma in.
 
H
BAS skrev:
Hej Protte. Du missade rubriken "Konvertera till mer underhållfri uppvärmning? "
De bekanta jag har med pellets har antingen:
- problem med brännaren
- rengöringsdag varje vecka. Det tillkommer även justeringar av co-halten med jämna mellanrum.
För närvarande vet jag bara berg/jordvärme (rätt installerat) som är "underhållsfritt".
Luft/vattenvärme är väl ganska underhållsfritt. Det är i stort sett bara utedelen som måste hållas ren från eventuella löv och annat som kan komma in.
Håller nog med Protte. Luft-vatten i Dalarna nja kanske inte så bra. Då återstår berg eller jordvärme till hög kostnad och till detta kommer troligen en omfattande ombyggnad av det vattenburna värmesystemet. Många hus där man konverterat till värmepump har dessutom fått problem med fukt och dålig ventilation.
En pelletsbrännare i vedpannan kräver många gånger mindre underhåll än vedeldning. Sätter man sig in i frågan först och köper en hållbar brännare med skapligt användargränssnitt så har man inte särskilt mycket underhåll.
BAS har tyvärr helt rätt i att många brännare inte håller måttet men pelletsinstallatörerna säljer det dom har bästa provisionen på så länge kunden själv inte går in och bestämmer.
Justering av brännaren måste göras men med en bra brännare kan man göra det själv.
 
Jag kan ju tillägga att en av mina kollegor som har en ventilationsfirma köpte en egen CO2 mätare (ca 5000 pix) för att själv kunna optimera förbränningen. Han har sparat in de slantarna på minskad förbrukning och sot.
Däremot är han förbannad över att pelletspriserrna åkt upp mer än elpriserna.
Fukten i källaren är ett gissel för alla som tar bort en brännare i pannrummet utan att tänka på att ersätta värme och ventilation med annat. Tyvärr så är det många VP försäljare som håller tyst då den frågan kommer upp.
 
H
Pelletspriser ja. Beror på vilka år man räknar. Fram till år 2004 var priserna låga sedan kom en höjning.

Räknar man mellan slutet på år 2006 till slutet på år 2008 har faktiskt pelletspriserna sjunkit något medan elpriserna under samma period gått upp ca. 25%
 
Och allt är relativt. För en vedeldare är pelletseldning i det närmaste underhållsfri!
 
ja det fanns ju även lite solpanel....sol-ved sommar----------pellets vinter....
billig bra lösning om nu pannan ?är bra för pelle vill säga.......

eller anders sonja ni kanske vill sätta på spender brallorna......och har stor tomt jordvärme
bergvärme har ju nämnst....själv skulle jag valt sprillans pellets panna typ biomatic...(
slipper fundera på skorstens vittring ,,hur självdraget ventilationen i huset....sen sotapannan
nån enstaka gång /år klarar man nog......men det gällde mig det:)

Mvh
 
Underhåll och underhåll.

Jag har en Termiapanna med brännare, den behöver askas ur efter 50 bränntimmar och höst och vår så blir det en gång i månaden och däremellan så bara går den, dock hade jag ett pelletsstopp då det börjar vara lite i silon.

Påfyllning sköter lastbilsföraren med vi står och snackar skit.

Protte
 
Med acctank så finns ju valet syrranpannan till biomatic alltså (Thermia )Ariterm bioneten ... Som sagt pellets -sol ,,,,bra kombination
Sen så brukar jag alltid tjata om braskamin ...så får ni elda med ved när "abstinensen" slår till....Och riktigt rå om varandra ....

Mvh
 
Redigerat:
Innan du köper någon pellets brännare så vad har du för panna? Är den 20-25 år så har den ev gjort sitt!
Sedan om du behåller den som någon föreslog och kopplar in en värmepump parallellt så kommer den att kyla systemet med draget genomskorstenen då måste du täta den. eller koppla förbi pannan med vattenkretsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.