Har i dag ett 1-rörssystem med radiatorer under fönstrena. Vi ska renovera köket och funderade då på att passa på att lägga ner golvvärme (behöver ändå byta hela golvet av andra orsaker). Att konvertera ett rum är inga konstigheter, bara byta radiatorn mot t ex en LK Minishunt M60n så är det klart.
Men funderingen är att byta hela markplan till golvvärme under tid. Hur ska jag tänka? Sätta en M60n i varje rum? Eller kan man försöka bygga en/två fördelarcentraler för framtiden? Bifogar översiktsbild (röd vägg borttagen), samt ritning över hur slingorna är dragna.

Schematisk ritning av 1-rörssystem för uppvärmning med radiatorer i olika rum och slingor markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av husplan med markerade vattenledningar och mått för golvvärmeinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag "konverterade" hela vår bottenplan på cca 100 kvadrat mot golvvärme i etapper (platta på mark).
I mitt fall bestämde jag mig att hela huset ska värmas med golvvärme så jag slapp shuntar (+maximerade COP). Jag monterade fördelaren i tvättstugan, sen började med rummet närmast fördelaren (köket), och fixerade tomslang till övriga rum på bottenplattan så man kunde "fiska upp dem" från nästa rum, skarva och fortsätta.

Man får klura lite på hur man ska förlägga arbetet i sekvens. Varje gång jag färdigställde ett rum såg jag till att tomrör skarvades och drogs under tröskeln till nästa rum. Jag började med med tomrör för alla rum i köket, sen "använde" fyra i hallen och "skickade vidare fyra till vardagsrummet allt eftersom jag blev färdig. Med mjuka böjar gick det utmärkt att trycka in PEX i tomrör även från vardagsrummet 15m bort.

Om din fördelare kan vara någonstans "i mitten" blir det lite enklare (och kortare). I mitt fall fick fördelaren vara i hörnet av huset så det blev extra krångligt, men det gick :)

Installation av golvvärme med synliga tomslangar och verktyg i ett under-renovering rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
"Problemet" är att källarvåningen inte skall göras om (just nu iaf) så kommer ha två system igång. I tid räknar vi kanske att markplan är färdigt inom 5 år. En tanke skulle vara att sätta LK M60n i garderoben som vätter mot köket, för att vid nästa steg sätta en fördelare i hallen vid nästa renovering.
Arkitektritning av en källarvåning med markerad plats för fördelare och anteckningar om framtida renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C corre skrev:
Jag planerar för en likande resa och kommer installera en shunt och fördelare i källarplan som kan servera badrum och ett par rum till på sikt.

[länk]
[länk]

Till att börja med blir det den inbyggda termpraturregleringen och fullt öppet i slingorna, senare tillkommer rumsreglering.
Innebär det att du skall ha fördelare och shunt lägre placerat än själva slingorna? Är det inte risk för problem med luft i slangen med den lösningen!
 
Jag räknar med att det löser sig, om inte annat genom att spola slingorna med kranvatten innan inkoppling.
Själva fördelaren kommer ha egen pump med högt flöde så det tror jag löser sig.
 
Ett tips om ni ska lägga på golvvärme på båda plan: På bottenvåningen tog jag bort avluftningsventilen och bytte ut den mot en till slinganslutning. Den behövdes inte eftersom luften ändå gick upp till övervåningen. Så om ni tänker ha GV på två plan räcker det med endast avluftning uppe.
 
Nu har vi kommit en bit i konverteringen. Blev efter lite efterforskningar och konsultation en anläggning från LK Systems bestående av ett shuntskåp VS2 med en RF8-fördelare samt VS2 shunt. Det jag fnular på nu är inkoppling av shunt mot befintligt system. Shuntskåpet sitter ca 2 meter från pannan (rörvägen) och har ingående koppling G20. Huvudstammen ut från pannan är CU28, Tanken är att sätta ett T-rör på matning/retur, dra CU (med kulventil) fram till väggen för att dra LK PE-X 25x3,5mm i skyddsrör upp till skåpet. Behöver lite hjälp med vilka kopplingar jag behöver för att foga samman allt. Installation av shuntskåp med märkta rör för matning och retur samt genomföring i vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.