Tjo

Har nu "forskat" länge i olika värmekällor och blir knappt klockare på nack/fördelar och prisbilden.

Sedan ca 1 år tillbaka så är vi ägare till ett 1 ½ planhus på ca 180m2 varav 100m2 är undervåning, planlösningen är hyfsad öppen, bortsett från ett par rum i husets ände.
Grunden är platta på mark med en undermålig isolering av lecakulor (som dom tycke var fantastiskt på glada 70-talet) så golven är inte jättevarma.

Vi har direktverkande el, elementen är helt nya och vi är så nöjda man kan bli med ett el-element. Har även en relativt ny luft/luft pump som täcker stora delar av undervåningen. Men eftersom huset är ca 18 meter så har den väldigt svårt att värma upp längst bort, vilket inte är så konstigt.

Vi hade funderingar innan vi flyttade in att konvertera till någon annan form av värmekälla, framförallt vattenburet golvvärme/radiatorer.
Men av någon anledning så beslutade vi oss inte för att göra det. Vi har renoverat upp det mesta i huset, så börja riva upp golv/väggar m.m är inte något alternativ.
Men efter denna vinter fick både plånboken och jag känna att man lever, och nu har jag börjat hamna i nya konverteringstankar.

Det tråkiga med elvärme är att man är så förbenat låst, speciellt om man har platta på mark. Inte så sugen på att ha utanpåliggande värme rör till radiatorerna.
Och med den dåligt isolerade plattan hade golvvärme inte varit något effektivt utan att isolera upp golvet.

Men eftersom övervåningen är isolerad men inte inredd så funderade jag på en annan lösning, ett FTX aggregat.
Och iså fall utnyttja vindbjälklaget till själva rördragningen och sen gå ned med röret i taket på undervåningen för varje rum.

Är detta en mindre smart ide eller? Rent kostnadsmässigt, kan knappt någonting om dessa system.
Har oxå ett litet annat problem och det är att radonvärdena ligger strax över 200 så det är ju bara positivt med bättre ventilation


Mvh David

Ps Vill ju bara ha lite varmare inomhus till en billigare penning d^_^b
 
Vad har du för vent idag, självdrag, mekanisk frånluft kanske??
 
Glömde nämna det :), det är självdrag på huset, med en vent per rum och otäta fönster, dock så ska vi byta till 3 glas U1.2
 
Nu vet jag inte riktigt hur du resonerar, men du börjar med att redogöra för olika värmekällor och avslutar sedan med att diskutera FTX. Du är medveten om att FTX inte tillför någon värme? Den ventilerar och återvinner energi, men tillför inte någonting. (Om man inte, kan jag skriva med en gång, annars kommer bara någon att påpeka det, har förvärmning i aggregatet. Men det är ju bara ett ytterligare el-element.)
 
Okej tack för infon, det är jag som inte är riktigt påläst om FTX, jag trodde värmeväxlingen i agregatet såg till att det höll en viss uttemp från ventiliationen. Men då är det inte riktigt så enkelt,
Jag vill ha bättre ciruklation i huset men sammtidigt inte dra in för mycket kalluft i huset genom självdragsventilationen...
 
Ftx kopplat med en frånluftsvärmepump då...
 
Med en FTX anläggning kan du fördela vämen bättre än idag.
Skall du få bukt med radonvärdena är FTX en bra väg.
FTX tar bort gammal luft och värmer den inkommande luften med den begangnade:)
Tycker FTX är den klart komfortablaste lösningen men ej billigaste dock.
Om du har braskamin i huset finns det FTX anläggningar som kan fördela den varma luften från detta rum till resten av huset :D
 
Tackar för svaren, frånlufts vp verkar som ett bra alternativ. Dock kostnaderna och arbetsinsatsen är ju stora. Men en fråga, är tanken att man har ex golv värme eller någon annan värmekälla. + frånluft? Eller skulle jag kunna ersätta detta med mina direktverkade elelement?
Vi har en keddy kasset installerad :)
 
Missionären skrev:
Ftx kopplat med en frånluftsvärmepump då...
Kan du förklara den iden lite närmare ?
 
Västerhaninge 17 skrev:
Kan du förklara den iden lite närmare ?
Ja då värmer du ju batteriet med vatten istället för el...
 
Kan du verkligen ha en frånluftsvärmepump samtidigt som du har ett FTX? De kommer ju att konkurrera om samma luft.
 
Men om man kör med luft/luft och frånluftsvärmepump då?, dock så läste jag någon avhandling om olika konverteringar och FLVP låg ju inte topp precis när det gäller konverterings payoff, dock så är jag ju mer ute efter bättre inomhusmiljö till inte för dyra kostnader.
Är ju öppen för andra förslag också ...
 
Sorry, menade luft/vatten pump
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.