Vi har ett hus byggt -74, en och en halvplan 100+50kvm med platta på mark.

Fick i dagarna erbjudande om fjärrvärme (direktverkande el idag). Vi står i begrepp att blåsa ut undervåningen för göra om grunden. Byggkonstruktionen som användes 74 är fel och den ska göras om. Vi tänkte då passa på att dra rören under golven till dom nya radiatorerna.

Var på en husmässa idag och kom att prata med en kille ang golvvärme. Enligt honom (förstås) så tyckte han att om man ska göra en så pass omfattande renovering så finns det inget annat alternativ än golvvärme, när man ändå håller på.
Han visade på slangar i spårad frigolit med metallplattor runt om, han hade de som byggde både 30 och 50mm.

Skulle det vara oekonomiskt för oss att lägga in ett sånt system, i förhållande till radiatorer med tanke på våran bottenplatta?

Tips och råd någon??
 
Du ska ju ändå dra alla rör så merkostnaden för golvvärme är som jag ser klart värd att lägga. Men jag är part i målet, gillar verkligen golvvärme. Har lagt just det systemet som Du beskriver med bra resultat i källaren med laminatgolv på, har en shunt till alla slingor vilket gör injusteringen lite knepig att få till men tillräckligt varmt blir det när jag väl får vattnet att rinna som jag vill :) Enligt motståndarna och en del studier så blir det dyrare med golvvärme men jag har inte märkt nån sån skillnad för vår del. Jag saknar verkligen inte radiatorerna i de rum vi har golvvärme, saknar däremot golvvärmen i de rum som har radiatorer. OM vi blir klara med vår husrenovering ;) kommer vi att ha golvvärme i alla rum där vi lagt nya golv.
 
Ingen diskussion. Har du direktel och ska installlera vattenburet + ändå göra om hela golvet, svälj merkostnaden för golvvärme. Du kommer inte ångra dig.

Dock, den spårade frigoliten som finns att köpa är vad jag sett SNORDYR (3-400kr/m2). Köp vanlig frigolit + metallplattorna och lägg sedan glespanel som du lägger metallplattorna på. Blir inte halva kostnaden av den spårade frigoliten.
 
Stort tack för era svar. Vi är verkligen sugna på golvvärme nu.

Tyvärr har vi nu fått veta att bara för att vi fått ut ett avtal ang fjärrvärme så innebar inte det att vi skulle få det bara för att vi skrev under. Det berodde på hur många som var intreserrade på våran gata. Att de skickat avtal utan ett föregående erbjudande var enbart för att korta hanteringsprocessen :-O. Vi är så fruktansvärt besvikna och kan bara hoppas på att fler är intresserade även om det inte verkar så :(

Om det nu skulle blir aktuellt så ska vi följa ditt tips Stedevil, iallafall kolla upp fler alternativ.
 
tveklöst golvvärme,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.