Hej.

jag håller på at bygga ett garage med övervåning. Nere i garaget har jag vattenburen golvvärme. I övervåningen som skal det bli et boligrum, så har jag två alternativ til oppvärmning.

Alt 1 att dra vattenburen golvvärme, relativt dyra investeringskostnader.

Alt 2 att bygga om ett gäng oljefyllda radiatorer som jag har liggandes. Dvs att avlägsna patronerna och tömma dom för olja, samt att svetsa i nipplar för anslutningarna.

Är det någon som har erfarenhet med at konvertera olje radiatorer til vattenburna?

Tacksam för svar.
 
H
Oljefyllda radiatorer kan väl inte konverteras till vatten.
 
Varför skulle man inte kunna det?

Jag har valiga CVI radiatorer, om man skruvar bort värme patronen så har man ju ett tomt plåt hölje, samma som en vattenburen radiator. Går det inte att svetsa in en röranslutning i den övre halvan samt sätta på en luftnippel i andra sidan?
 
tror inte dom pallar trycket, det är väl inte nått vidare tjockt material i dem?
risk att det blir ballonger på väggen istället för radiatorer =)
 
Intressant ide...
Aldrig tänkt på om det är möjligt men varför inte göra ett test och provtrycka med typ 3kg och se vad som händer?
Provtryck ALDRIG med tryckluft vare sig i golvvärmeslang eller ngt annat för det blir en j-vla smäll om ngt går fel med tryckluft, vatten blir bara en ploff och så rinner det ut harmlöst.

Tänk också på att försäkringen inte lär gälla om du får läckage på ett sådant.

En annan fundering, är en oljeradiator ytbehandlad invändigt för att inte rosta sönder av vatten?
 
Var och tittade på den enda oljefyllda jag har från LVI, det är en dubbelpanel och den är punktsvetsad precis som andra panelelement så den ska inte bli ballong.

Ytbehandling?? vanliga element är inte "behandlade", när syret i vattnet är slut så rostar det inte mer, that's it.

Protte
 
_ap_
frågan är hur mycke du tjänar på att bygga om dom jämfört med att köpa nya,
du måste ju ändå använda dig av något koppel för att montera termostaten.
det + ev provtryckning + målning runt svetsstället + arbetstid
och dom blir nog dyrare än nya som är gjorda för vatten direkt.

Sen ger dom nog inte så mycke W heller, oljefyllda brukar vara i princip släta utan konvektionsplåtar, vet ju inte om dina är det men om så är fallet får man inte ut så mycke värme ur dom.
 
prototypen skrev:
Var och tittade på den enda oljefyllda jag har från LVI, det är en dubbelpanel och den är punktsvetsad precis som andra panelelement så den ska inte bli ballong.

Ytbehandling?? vanliga element är inte "behandlade", när syret i vattnet är slut så rostar det inte mer, that's it.

Protte
Ja absolut, men min uppfattning är att oljeodellen har tunnare plåt än en avsedd för vatten? Kan ju vara så att det bara är olika tillverkare men kikade på ett oljefyllt som stod här och det var betydligt lättare "fyllt"än en liknande vatten var tom..
Sedan avtar förvisso oxideringen (rost) utan syre men bara tills nästa gång man tömmer systemet och återfyller det med färsk vatten.
Men är det ngn som verkligen vet att en vattenradiator inte är gjord av ett rosttrögt material eller har ngn form av ytbehandling så vore det intressant att veta, menar dom moderna tunna då och inte dom gamla med flänsar i pansarplåt hehe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.