Har en övikspanna från 80-talet. Överförbränning. Konstruerad som en stor acktank med eldstad inne ivattnet.
Gigantiskt vedförråd så rent bekvämlighetsmässigt tjänar jag ej så mkt på att byta upp mig, 1 ilägg värmer 2 m3 vattne. MEN vedförbrukningen är väl saftig = MKT vedjobb = ej bekvämt.
Min tanke är att göra ett budget projekt, bor ej i Danderyd utan i Timrå så man får investera "kostnadseffektivt" i kåken..

All, framledning, framledningshuntar, vv-beredare, skorsten osv finns, tanken är att skära bort + svetsa igen vedförådet + den nedersta av tuberna, tror vv slingan ligger ovan den översta tuben så den lämnar jag. (se bild, gula sträck är där jag skär bort + svetsar igen). Sedan ställa en ny panna bredvid och ansluta på skorstenen, montera laddomat och endast använda gamla pannan som acktank (blir 2 m3 + det som tillkommer när vedförråd + en tub tas bort).

Frågor:
Tror ni det är genomförbart? Eller kommer svetsfog rosta för snabbt, vet inte vilka ev specialstål + svetsteknik som används för dyl ändamål.

På acktankar man ser på bild finns massor av kopplingar, vad behöver jag göra mer än ett rör ut i botten av tanken och in i toppen?

Nån som törs gissa skillnad på vedförbrukning i gammal övikspanna kontra modern med keramik?

På bilden är grönt + gult färndringar som tänkt göras, svart del av konstruktionen är som det är idag
 
  • Panna.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vad tror du om idén att tillverka keramik så att pannan får omvänd förbränning istället?
 
har du prövat att tända uppe på veden???
 
Det fnns keramik att köpa till dom där pannorna, kommer inte ihåg vart bara.
I annat fall kan du bygga om förbränningskammaren själv. Det kommer bli mycket mindre arbete om du förbättrar förbränningen i den panna du har istället för att helt bygga om den. Det är ett såpass stort vedutrymme i såna där pannor att man ganska enkelt kan förbättra förbränningen.

Beskriv gärna hur du går tillväga när du tänder och fyller på i pannan nu!
Många använder fel teknik när dom eldar i sina annars rätt så hyfsade vedpannor och sänker därmed verkningsgraden enormt. En överförbränningspanna ska tändas ovanpå veden, annars försämrar man verkningsgraden avsevärt.
 
Läst det mesta som går att läsa om elsningsteknik.. Testat tända ovan/under/längst bak/längst fram. Påverkar absolut i tidigt skede av förloppet men ganska snart har man jämn övertändning, särskilt när man tänder ovanpå veden och glöd faller ner och tänder där nere, dessuton har man alltid glöd kvar längst ner när man eldar 1 gång/per dygn på vintern.
Keramik/ombyggnad? Bilder!

Tror dock det finns begränsad förbättring även med keramik/ombyggnad då konvektionsdelen är för dålig på en sån här panna jmf modern, hur mkt man än förbättrar förbränningen kommer man elda framförallt för kråkorna.
 
Hur stort ved förråd är på övik pannan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.