Vi bor i ett 120kvm enplanshus på landet i Mälardalen. De tre sovrummen som finns räcker bra nu när vi bara är tre personer i familjen, men skulle det flytta in en liten till kommer det nog att kännas lite trångt och därför funderar vi redan på eventuella utbyggnadsmöjligheter. Utöver våra 120 kvm finns en 50 kvm biyta bestående av pannrum+förråd samt ett dubbelgarage, och en tanke är att konvertera delar av garaget till ett extra rum plus en toalett.

Garaget är så fiffigt placerat att man skulle kunna göra om halvan som ligger i direkt anslutning till huset och ändå ha kvar den andra garagehalvan med golvbrunn och ingång till pannrummet och dessutom ha lite arbetsyta där. Dessutom ligger garaget ca 15-20cm lägre än själva huset vilket gör att man vid behov kan höja golvet där för att få plats med isolering/golvvärme eller vad som nu kan behövas.

Planen är i sånt fall att garaget delas på hälften och den ena garageporten byts ut mot en ny yttervägg med ett fönster samt en extra ingång. Det nya rummet kan då användas som ett fristående kontor för ett eget företag, eller som ett tonårsrum när barnen blivit äldre och behöver få vara lite mer ifred. Förhoppningen är att detta ska kompensera för avsaknaden av dubbelgarage vid en eventuell framtida försäljning av huset. Framför huset finns en väl tilltagen uppfart med plats för 5-6 bilar, så det borde inte vara något problem, men samtidigt kanske behovet av stora garage är lite större på landet.

Huset, inklusive garaget, är byggt 1990 och garaget står på (tror jag) en gjuten platta.

Några av de funderingar jag har kring detta är:
- Hur mycket nytta har jag egentligen av det befintliga garagets väggar och tak jämfört med en helt ny utbyggnad? Vad kan användas och vad måste förbättras/göras om?
- Hur besvärligt är det att installera ett nytt badrum/toalett och ansluta till det befintliga avloppssystemet. Vi har idag en trekammarbrunn, innebär det extra krångel med tillstånd och liknande?
- Vad kan man tänkas behöva betala för kalaset (väldigt grov uppskattning givetvis) om någon annan gör det mesta av arbetet?
- Bygglov behövs antar jag. Vad behöver man mer tänka på?

Tacksam för alla synpunkter och råd!
 
Ett radikalt avvikande förslag :)

Jag vet itne om du har sett att det är en remiss ute nu på att tillåta större frigebodar.
En frigebod på 20-25 m2 skulle ju kunna rymma både en toalett och ett bra sovrum/arbetsrum.
Mer ostört än ett eget boende är ju svårt
 
Mats skrev:
Ett radikalt avvikande förslag :)

Jag vet itne om du har sett att det är en remiss ute nu på att tillåta större frigebodar.
En frigebod på 20-25 m2 skulle ju kunna rymma både en toalett och ett bra sovrum/arbetsrum.
Mer ostört än ett eget boende är ju svårt
Ett mycket bra förslag, men vi har redan en 15 m2 friggebod där hundarna bor om dagarna och jag tror väl inte att maxgränsen för hur mycket friggebodsyta man får ha på tomten kommer att höjas så mycket, eller?
 
Nä det rör sig väl om 20 kvadrat totalt tror jag.

Sen finns det ju ett delförslag om upp till 25 m2 där man ska slippa kontrollansvarig osv men jag misstänker att även det är total yta så jag tror att det blir ett bygglov osv som krävs i ditt fall. (ja det lär du väl behöva ändå men)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.