Hej

Har ett fritidshus från sent 50-tal med gammal hederlig oljepanna och vattenburen värme. Huset, som har källare, skall totalrenoveas och oljepannan skall bort.

Huset används i princip bara vår och sommar samt långhelger. Förutom varmvatten är det minimalt med värme som behövs under vår/sommar. När vi inte är i huset står grundvärme på.

Tänkte först att det var en självklarhet att byta ut oljepannan mot en luftvatten värmepump och då återanvända befintliga rör till elementen som finns. Har börjat tänka om då detta verkar bli kostsamt enligt de prisestimat jag fått. Är såklart inte energieffektivt med direktverkande el, men känns som att besparelsen kommer ta lång tid att räkna hem.

Elementen som finns idag är inte direkt vackra och vissa behöver ändå bytas ut.

Stör mig på sus i elementen idag vilket försvinner med direktverkande eluppvärmning. Utedel till värmepump behövs heller inte mm.

Lutar alltså nu mot att köra värme med direktverkande el.

Är jag helt ute och cyklar med detta val?
 
en luftluftpump känns som ett rimligt komplement?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Kanske är läge att hitta en begagnad panna med elpatron?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
V Vasken skrev:
Är jag helt ute och cyklar med detta val?
Ja verkligen.

Om du inte vill använda vattenburet längre, kan förstå invändningen mot det, så är det ju en luftluftvärmepump du skaffar. AC på sommaren om du vill, billig grundvärme på vintern.

Under inga omständigheter direktverkande el.
 
  • Gilla
Maalkl och 2 till
  • Laddar…
V Vasken skrev:
Hej

Har ett fritidshus från sent 50-tal med gammal hederlig oljepanna och vattenburen värme. Huset, som har källare, skall totalrenoveas och oljepannan skall bort.

Huset används i princip bara vår och sommar samt långhelger. Förutom varmvatten är det minimalt med värme som behövs under vår/sommar. När vi inte är i huset står grundvärme på.

Tänkte först att det var en självklarhet att byta ut oljepannan mot en luftvatten värmepump och då återanvända befintliga rör till elementen som finns. Har börjat tänka om då detta verkar bli kostsamt enligt de prisestimat jag fått. Är såklart inte energieffektivt med direktverkande el, men känns som att besparelsen kommer ta lång tid att räkna hem.

Elementen som finns idag är inte direkt vackra och vissa behöver ändå bytas ut.

Stör mig på sus i elementen idag vilket försvinner med direktverkande eluppvärmning. Utedel till värmepump behövs heller inte mm.

Lutar alltså nu mot att köra värme med direktverkande el.

Är jag helt ute och cyklar med detta val?
Har Du ved kamin?

Vi har stuga som vi bara har direktverkande el-radiatorer i. Bara underhållsvärme på vintern.

Under vår och höst drar det inte så mycket. Småland

Blir lite jobbigt, om någon skall vara där under vintern och det skall värmas upp och hållas varmt. Då drar det en hel del el. Men det händer inte så oftas.

Då fungerar det bra med ved kamin. Man kommer snappt upp i temperatur i stugan och det är ju rätt mysigt. Ved har ju svårt att konkurrera med värmepump, fast är för det mästa billigare en direktverkande.

Om man har direktverkande, så tycker jag, man skall har möjlighet att elda, kanske även har det som primära värmekälla under dem dagarna man är i stugan.

Sen har jag sett diskussioner om direktverkande i nyproducerade väldigt väl isolerade hus. Det påstår, att över investitionens livslängd, direktverkande kan vara billigare. Ny gällande detta inte sverige, fast varmare klimat.

Men om man inte är i stugan under vintern, med andra ord, tar vintern ur ekvationen, då är det ju "varmare klimat" på viss sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.