Hej,

Vi bor i ett hus från -67 med direktverkande el och en luft/luftpump i vardagsrummet.
95kvm enplans med källare, träbjälklag.
Har öppnat upp och fixat klickgolv i alla rum på övervåningen sedan vi flyttade in.
Badrum och tvättstuga har originalplastmattor från 67... Dessa vill vi renovera men jag kan inte släppa tanken att eventuellt fixa uppvärmningen av huset till vattenburet innan renovering av badrum etc.


El förbrukningen ligger runt 20000kW med snål värme på vintern.
Gammal varmvattenberedare från början -90talet


Är lite inne på en Luft/Vattenvärmepump som kan även skulle få sköta varmvattenberedningen.
Byta alla elelement till vattenelement med stor area.
Rördragning till vattenburna element borde gå ganska smärtfritt eftersom det är träbjälklag.
Sedan när det är dags att renovera tvättstuga och badrum så lägger jag in golvvärmeslingor där.


Vad tror ni detta skulle gå loss på?
Värmepump = 90k m installation?
7 element på övervåningen = 56k (8k per element m installation)
4 i källaren = 32k
~180k - ROT = 160k efter?


Enligt energimyndighetens kalkyl borde jag kunna spara från 20.000kW ner till 13.000kW genom byte till luft/vatten. Och 12.000kW med bergvärme...
Kan det stämma?

Mvh
 
  • Ritning av enplanshus med garage, tre sovrum, vardagsrum, kök, badrum, wc och altan, potential för renovering och uppvärmningsuppgradering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av husets källarvåning med rum som sovrum, hobbyrum, snickarbod, bastu och tvättstuga markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får räkna med lite högre pris för värmepumpen inkl installation samt fler radiatorer i huset och kanske garaget för att få jämn värme och slippa kalldrag vid fönster. Kanske 15.000 kWh efter installation och lagom temperatur inne tror jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.