Hej! Vad har ni för tankar om detta?
Jag bor i en villa byggd -73, den värms nu upp av 2 luft/luft pumpar, men värmen sprider sig lite dåligt i vissa rum, speciellt i källaren, så elelementen får jobba en del när det är kallt...
Nu har ett av tre värmeelement i vv-beredaren visat sig vara trasigt, så jag känner att jag måste byta ut den och då fick jag en liten ide att det kanske kan vara ett alternativ att montera en luft/vatten vp istället. Men i samband med det hoppar sig ju frågetecknen och ni här på forumet brukar ju vara bra att räta ut sådana, så här kommer några:

1. Verkar min idé överhuvudtaget vettig?
2. Min plan är isf att montera värmepumpen och använda den till varmvatten och sedan dra värmerör och komplettera med element framförallt i källaren, varefter tiden räcker till. Kan man använda en lvvp till bara varmvatten en stund?
3. Har hittat några lvvp på blocket typ, Sanyo CO2 eco, för runt 12-15000:-, kan det vara ett alternativ till nytt?
4. hur krångligt är det att dra vattenburet system själv, måste alla element sitta i serie, eller har man någon fördelningshistoria?

/Mattias
 
Kopplar du in den för att använda den som vvb får du koppla in den som du hade ett värmessystemet med exp.kärl, ventilrör, säkerhetsventiler,påfyllningsventil för pannan osv. eftersom pannan måste vattenfyllas på värmesidan för att kunna värma vv. Väljer du inte koppla in utedelen så kommer den gå som en ren elpanna och skulle tro att det blir dyrare vv än med en vvb.

Finns en del att läsa om berörd pump på forum bl.a här. Att koppla in en panna kräver ju kunskap och materialkännedom vad som behövs för att få ihop installationen. Går ju alltid att fråga här på forumet om man stöter på patrull.

Att pimpa om ett hus från el till vatten buren värme kan gå enkelt och smärtfritt men i andra fall kan det bråkas en hel del med håltagningar osv. innan man kan börja dra rören. När man väljer att göra detta i hus så blir det oftast 2 rörssystem med synliga rör i källar taket och stick uppåt från matarstam till övervåning om huset är av din typ, samma här kan vara lite knivigt med att hålla sig med rätt material under arbetet.

mvh
 
Ok, tack för svaret. inte så enkelt som man kunde hoppas alltså... :surprised:
/Mattias
 
Vet inte hur mycket vana du har av rörläggerit, men tycker ändå att dina planer är sunda.
Här är en bild på berörd panna om jag inte har fel, svarta bananen är laddrören till utedelen.

mvh

images
 
Tycker du ska sluta fundera på co2 Sanyo , han säljer den av en anledning. Sök lite och du kommer finna svar, rätt mycket problem med dessa, bla att co2 kräver en viss intrimmning vad gäller flöden som inte alla system klarar av. Är det dessutom den lilla modellen på 4,5Kw så kommer den knappast räcka till. Du skriver inte hur stort hus du har, men 1 1/5 från 70tal gissar jag på 125-150m2(?) Då behöver du kanske 7-9 kw för att värma när det är kallt ordentligt. Sanyo ger (om rätt intrimmad) 4,5kw vid +7C ute, vid -15C kanske 2kw. Den är på tok för liten....

Vad gäller din konvertering, är det en bra idé. Jämnvarmt i hela huset och inte störande fläktljud. Jag gjorde detta själv på ett 140m2 enplanshus, det kostade ca 15 kkr i material inkl 8-9 radiatorer + handdukstork. Men då gjorde jag allt själv, räknat i effektiv tid så tar det bara några dagar. Men till det att sista biten isolering kom på plats så tog det nog 3 månader=) Är du inte helt ohändig så fixar du detta själv, tips är att hålla dig till ett fåtal rördimensioner, exvis 22mm i stammen och sedan avstick på 15mm. Jag tog pex i alltihopa, dels för att det är billigt, dels för att det mesta sitter osynligt i krypgrunden. Lycka till bara att köra på!
 
Redigerat:
Är ett 1 plan med hel källare, men planen var att komplettera det jag har med något skapligt billigt luft/vatten system, dels för att kanske kunna värma varmvattnet lite billigare (vilket kanske är en utopi med luft/vatten?) och dels för att kunna få lite jämnare värme i källaren genom att montera lite vattenburet där och sedan eventuellt bygga vidare på det vattenburna på övervåningen senare...

Var köper man billiga element då? Pex kan man väl inte dra synligt antar jag, jag har ju ingen krypgrund att dra i...

/Mattias
 
Har du källare under hela huset så har du ju ett jättebra utgångsläge, dra en rund kringla under hela huset och borra upp genom golvet för avstick till varje radiator. billiga element kan man köpa på billigaelement.se exvis haha Köpte mina där från deras outlet del, hade tur och fick rätt storlekar för 500kr/st. sedan tillkom koppel etc. Sök annars på Kotly exvis eller gå in på en Hornbach, de är också rätt prisvärda. Vissa köper raddar från Polen, ska vara bra priser även efter de räknat in frakt.

Dragningen gjorde jag med pex för att mina kunskaper inom rörkrökeri är (eller var=) begränsade, men att skruva ihop klämringskopplingar med pex kan till och med jag. Sista inkopplingen mellan system/värmepanna lät jag en rörläggare göra, blev riktigt bra. Är du lite om dig och kring sig, går det att sourca material till bra priser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.