Hej,

Jag har några tankar på hur jag ska konvertera till bättre uppvärmning. Jag skulle vilja ha lite råd och tips.

Förutsättningar:
Huset är i 2-plan (138 kvm) byggt -74 med direktverkande el kompletterat med luft/luft-värmepump (6 år gammal). Vatten värms upp med varmvattenberedare. Halva huset har 10 år gamla treglasfönster och andra halvan har stora tvåglasfönster. Huset har inte öppen planlösning. Vinden och övervåningen är tilläggsisolerad. Undervåningen har betongväggar.
Huset har inga tilluftsdon.
Årsförbrukning 20 000kwh
Utan att egentligen veta så antar jag att elen är fördelad typ 14 000kwh värme och 6000 kwh hushållsel.

Problem:
* För hög elförbrukning, 20 000kwh (värme och hushållsel)
* Dålig luft i barnens rum på övervåningen (täta fönster)
* Missljud i frånluftsfläkten som måste bytas inom kort.

Önskemål:
* Värma tappvatten
* Värma upp huset
* Förbättra ventilationen i hela huset.
Jag har funderat på FTX men eftersom jag vill ha tappvarmvatten också så funkar inte det. Jag hade först en tanke på att konvertera till vattenburet men jag tror det blir för dyrt.


Tankar kring lösning
* En frånluftsvärmepump som tar luft från det befintliga frånluftskanalerna, kök (ej spisfläkt), tvättstuga och badrum.
* En tilluftsfläkt där luften värms upp med en kanalvärmare och dragna luftkanaler till sovrum, hall och vardagsrum.


Målsättning:
Jag skulle vilja sänka förbrukningen med minst 8000kwh/år och hade tänkt en budget på max 80 000kr.

Kommentarer mottages tacksamt.
 
Jag har haft exakt samma förutsättningar som du dock något större yta och därför också lite högre förbrukning.

Min lösning blev:
- Konvertering till vattenburet.
- Bergvärmepump
- FTX för ventilation

Dina 20 000 kWh är ju med L/L värmepump så ditt egentliga energibehov är ju högre.

Jag tror inte att en frånluftsvärmepump kommer att ge dig en besparing i förhållande till din nuvarande förbrukning när du har räknat bort L/L värmepumpen.
 
Vi la in golvvärme i ett hus från 76 med betongplatta.
Ska ni bo i huset under konverteringen så skulle jag rekommendera radiatorer. Komplementera med en aerotemper i tvättstugan. Räkna med stora radiatorer för att få ner framledningstemperaturen.
Till badrummen skaffa största handukstorken eller två små.
Placera värmepumpen i förådet för att inte ta en massa plats i bostaden.
 
Jag tror tyvärr det där är en omöjligt kalkyl. Att spara in 60% av värmekostnaderna när du redan har en luft/luft tror jag kan bli väldigt svårt och gissar att det inte skulle vara ekonomiskt försvarbart att göra en sådan anläggning då den sannolikt skulle innebära flera energikällor. Med ditt önskemål om budget så tror jag inte det är möjligt alls.

Mest bang-for-buckets skulle jag tro att ett FTX ger dig, men du kommer inte att minska med 60%. Men som bonus så löser du ventilationsfrågan. Men för att klara budgeten så kommer du behöva installera det mesta själv.
 
Min lösning 110m2+källare
-Konv till vattenburet (14 radiatorer) ~40k
-Fj-Värme växlare inkl grävjobb och primärinkoppl ~35k
-FTX ~40k (denna sparar inte mycket energi, men den är till för frisk luft i hela huset)
-Nya treglasfönster inkl montering ~60k (sparar lite energi)

För budget 80k så måste man nog göra allt arbete själv tex konvertera till vattenburet, LVVP ?! , friskluftsventiler i sovrum.

Summa ca 175 kSek och då har jag gjort allt själv utom fönster o primärinkoppling.
 
En vettig luft/vatten går lös på 50-60 lakan och med en konvertering på dina 40k så är vi över budget, och som jag skrev innan så blir det inte den besparing som TS tänkt sig. Gissningsvis max 40%, dvs. knappt 6000 kwh.
 
Korrekt, jag tycker att 80 k är en för liten budget för att spara 8MWh/år. Om man lyckas så är systemet avskrivet på 8 år. Ett radiatorbyte höjer ju värdet på huset i nästa led så den delen borde slås ut på flera år.
 
Ja, både konvertering och ett eventuellt borrhål för bergvärme bör skrivas av på 50 år.
 
Tack så mycket för bra synpunkter.
Varken budgeten eller besparingsmålet baserar sig på några direkt vetenskapliga studier så de kan jag givetvis rucka på eller helt göra om ;-).


Ingen av er har kommenterat min idé om att låta värma ventilationsluften med vattnet från frånluftsvärmepumpen, jag slipper konvertera till vattenburet och det borde bli billigare och mindre omfattande att installera. Eller har jag helt fel?

Jag vet varken ut eller in, det finns ju så många alternativ.

1. Konvertera till vattenburet med VP av något slag + ventiler i sovrummen. (Hög kostnad, ok ventilation och stor energiminskning)
2. FTX (Låg kostnad, bra ventilation och låg energiminskning)
3. Slå ut några väggar för att få öppnare planlösning, behålla elradiatorerna och sätta in ventiler. (Låg kostnad, ok ventilation, låg energiminskning och mer spring på ungarna)
4. Flytta (Stökigt)

Det verkar mer som att konvertera till vattenburet ska ses som en investering för att öka värdet på huset än att jag ska räkna hem det på 8-10 år. Håller ni med?
 
rogerenqvist skrev:
Ingen av er har kommenterat min idé om att låta värma ventilationsluften med vattnet från frånluftsvärmepumpen, jag slipper konvertera till vattenburet och det borde bli billigare och mindre omfattande att installera. Eller har jag helt fel?
Det låter för mig som en FTX som går via vatten. Det kanske kan fungera, men vänta dig inte någon större besparing än från en FTX.

Erik
 
Om huvudsyftet är att få ner de löpande energikostnaderna så kanske det är billigast att skaffa en till luftvärmepump så att nyttjandet av elradiatorer minskar. Pelletskaminer sprider också värme via luften men är troligen svåra att motivera ekonomiskt.

Om du ser huset som en investering så är nog en konvertering till vattenburet + någon form av värmepump (bergvärme/jordvärme/luftvatten/sjövärme/grundvattenvärme) vettig. Det bör öka husets värde men avskrivningstiden blir längre.

Har du övervägs tilläggsisolering? Du kanske bara kan spruta upp lösull på vinden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.