Jag kör med en Cotech industrisugare från Clas Ohlson som jag tycker är trevlig.

Jag vill nu köpa en 27 mm slang eftersom det är mycket smidigare när man jobbar med diverse handhållna maskiner (orginalslangen är 36 mm).

Maskinen har dock ettt speciellt fäste för dammsugarslangen in i dammsugaren varför jag inte kan köpa en "färdig" 27 mm slang.

Jag behöver alltså en adapter mellan 36 och 27 mm slang, tänker mig att jag klipper av orginalslangen strax utanför dammsugaren och skarvar på med valfri 27 mm slang.

Någon som gjort något liknande?
 
Om du vill behålla så mycket sug som möjligt i damsugaren behåll 36 mm slangen och gör 27 mm slangen så kort som möjligt och gör den löstagbar så att du kan köra med 36 mm hela vägen när du vill det.
 
Festool har en övergång med gummi i en ändan och hårdplast för 36mm i andra, kostar ca 150 spänn, köpte den till en 1010 fräs för att passa i min alto sugare. kanske kan vara något?
 
maximuspro skrev:
Festool har en övergång med gummi i en ändan och hårdplast för 36mm i andra, kostar ca 150 spänn, köpte den till en 1010 fräs för att passa i min alto sugare. kanske kan vara något?
Har du artikelnummer på denna?
 
Småmaskinsservice i Göteborg sålde en slang från annat märke än Festool (men i princip likvärdig förutom att den inte är antistatisk) för 290 kr.
Det blev en sån för min del. Att sätta adapter från 36 mm vid maskinen ser jag inte som en bra lösning, visserligen bättre sugförmåga med 27 mm slangen är mycket smidigare att arbeta med när man t.ex. håller på att slipa en vägg.
 
martinradbo skrev:
Småmaskinsservice i Göteborg sålde en slang från annat märke än Festool (men i princip likvärdig förutom att den inte är antistatisk) för 290 kr.
Det blev en sån för min del. Att sätta adapter från 36 mm vid maskinen ser jag inte som en bra lösning, visserligen bättre sugförmåga med 27 mm slangen är mycket smidigare att arbeta med när man t.ex. håller på att slipa en vägg.
Köpte också en sån till min 36 mm dammsugare för att köra 27 mm maskinerna o slippa adapter. Festool (det här var ju likvärdigt märke, samma specar o fabrik tror jag) har ju kort slang, så det är en ganska behändig rulla att släpa på. Tycker det är helt ok att ha två slangar!

/A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.