Hej!

Jag, tillsammans med sambo och två små barn bor i en mindre äldre villa, byggt -29.

I huset finns en äldre pelletsbrännare inmonterad i en gammal oljepanna som värmer huset. Varmvattenberedaren är separat, går på el och från 1990. Vi har totalrenoverat hela huset och gått mer eller mindre och väntat på att pelletsbrännaren ska självdö så vi kan byta ut den. Vi är egentligen emot att byta ut något som fungerar... :)

Men nu har vi efter mycket om och men börjat leta bland alternativen.
Då huset är äldre och har idag ett (vad jag tror) underdimensionerat vattenburet radiatorsystem har vi ganska hög temperatur på vattnet i rören. (50-60 grader, men går säkert ha kallare)

Vi gör idag av med ca 4-5 pallar med Pellets. Kan man på något sätt räkna ut uppvärmningskostnad på andra system?

Jag tänker så här:
4,5 pall pellets/år = 3744kg årlig förbrukning
1 kg pellets = 4,8 kwh
Årlig förbrukning: 3744kg x 4,8 kwh = 17971 kwh

Ska man sedan räkna vidare på en reell förbrukning med brännarens låga verkningsgrad?
Exempelvis om jag jämföra uppvärmningskostnad mot fjärrvärme?
Där borde rimligen verkningsgraden vara närmare 100%? Den värmen du tar, den betalar du för?

Om pelletsbrännaren har en verkningsgrad på (gissningsvis?) 70% är den reella förbrukningen 17971kwh x 0,70 = 12579/kwh?

Räknar vi om det till fjärrvärme kostar fjärrvärmen följande:
december-februari 937,5 kr/MWh
mars-april, oktober-november 437,5 kr/MWh
maj-september 125,0 kr/MWh
+ fast avgift: 4225 kr/år
För enkelhetens skull kan vi snitta priset på... 0,80kwh kanske?

Uppvärmningskostnad fjärrvärme:
12579 kwh x 0,80 = 10063 kr
+ fast avgift 4225kr
= 14288kr/år

Uppvärmningskostnad pellets:
4,5 pall x 1985kr/pall
= 8932,50 kr

Uppvärmningskostnad bergvärme/luftvatten:
Om vi räknar på SCOP 3 med ett elpris på 1,20kr inkl skatt, moms, överföringsavgift, månadsavgift...?
12579 kwh x 0,396 (1,20kr x 0,33)
= 4981kr

Hela min kalkyl är uppbyggd på rena antaganden, gissningar och spekulationer.
Är jag helt ute och cyklar? (är småbarnsfar så inte helt sällan är jag faktiskt det)
 
Du tänker och räknar helt rätt vad gäller driftskostnaden. Eftersom din nuvarande uppvärmningskälla är på upphällningen så får du räkna på avskrivning och kapitalkostnader av investeringen du står inför. Därefter får du väga in alla andra aspekter såsom att fjärrvärmen är i det närmaste helt underhållsfri och med små återinvesteringar (värmeväxlaren), Bergvärmen är också ganska underhållsfri men kommer kräva ny värmepump var 15-20 år för en högre summa än fjärrvärmen osv....

Gissningsvis är byte till en ny och effektiv pelletspanna det mest ekonomiska utan att ha räknat på det. Med en ny panna bör du nå 90% effektivitet utan problem och då blir pelletskostnaden 8000 kr/år.
 
Tack för svar!

Mina kalkyler var egentligen bara del 1 i den totala beräkningen. Ville kolla först så jag inte var helt ute och cyklade.
Del 2 är att vi går och spekulerar lite i en tomt en bit i grannstaden. Vi kommer att få besked nu i vår om vi får köpa en bit mark eller inte. Om svaret är ja, kommer vi, på sikt, att sälja vårt nuvarande hus till förmån för ett nybygge.
Så det innebär att vi har en investeringskostnad på kort sikt att också ha med i beräkningarna.
Om vi får köpa tomten kommer vi att sälja det nuvarande huset om ca 5-6 år.

En ny modern självrengörande pelletsbrännare är jag själv personligt förtjust i då dessa är båda miljövänliga och faktiskt nästintill underhållsfria.. Men tyvärr måste jag tänka taktiskt och jag tror tyvärr inte marknaden förknippar pelletspannor med något positivt :confused:

Köparen av vårt hus kommer vara en barnfamilj som vill ha ett hus där det bara är att flytta rakt in. De vill ha ett äldre hus med charm, men ändå inte behöva göra något själva då allt redan är gjort.
Denna typen av kunder verkar vara överförtjusta i bergvärme.

Jag har ringt till kommunen och fått ett maxpris på 62000kr för att installera fjärrvärme inkl allt (även bortforsling av den gamla pannan och 20 års garanti och fri service på grejerna).
Att installera bergvärme verkar stiga i pris år för år och nu med sänkt rotavdrag verkar det vara svårt att komma under 150 000kr, enligt vänners berättelser.

Således har vi följande preliminära installationskostnader:
Fjärrvärme: 60 000kr
Luft/vatten: 100 000kr
Bergvärme: 150 000kr

Ökar exempelvis husets värde med nästan 100tkr med bergvärme kontra fjärrvärme?
Det kanske jag ska ringa till lokala mäklarna och kolla?
 
Husets värde är nog likvärdigt med bergvärme eller fjärrvärme.Jag tror till och med att fjärrvärmen kan vara värt mer än bergvärme vid försäljningen. Att totalkalkylen blir annorlunda för den nya ägaren är en annan sak - den behöver du inte ta hänsyn till ;). Med pellets har du sannolikt ett lägre pris som du själv är inne på.

Du behöver ju komma undan så billigt som möjligt nu så fjärrvärme är sannolikt ditt bästa val.
 
mexitegel skrev:
Du behöver ju komma undan så billigt som möjligt nu så fjärrvärme är sannolikt ditt bästa val.
Det var så lite mina tankar gick. Om nu mina kalkyler stämmer hyfsat och vi räknar på exempelvis en femårsperiod har vi en uppvärmningskostnad som ser ut:
Bergvärme: ca 25 000kr
Pellets: ca 50 000kr
Fjärrvärme: ca 75 000kr.

Således skiljer det ca 50 000kr på fjärr- mot bergvärme. Men det skiljer nästan 100 tkr i installationskostnad som måste lånas upp. Min sambo är student så vårt egna kapital är obefintligt utan vi måste låna till hela installationen.
Om vi väljer luft/vatten sparar vi iofs uppskattningsvis 50tkr mot bergvärme men både jag och min sambo vägrar att installera en sådan klump på huset då det förstör hela huset rent estetiskt. Det finns en liten chans att möjligen installera klumpen några meter bort på garaget...
 
Ja, om ni räknar med att sälja om fem år så är det ju det som skall vara din kalkyleringsperiod. Det blir naturligtvis lite spekulativt men om FV höjer husets värde med minst samma som installationskostnaden (sannolikt mer - men det kan en mäklare svara bättre på) så är det ju bara den ökade driftskostnaden som du egentligen behöver fundera på, det är 5000 kr om året, 400 kr/månad plus en liten slatt med räntepengar.

Om jag inte räknar alldeles fel så tar det 10 år att tjäna in BV istället för FV och då är det högst tveksamt om det är en god investering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.