Hej.
Jag håller på att montera en Spartherm kamininsats och har lite funderingar kring konvektionsluft. Jag har ett 150mm spirorör utifrån som mynnar precis under insatsen. Kaminen skall vara helt inmurad i väggen och jag tänkte ha två stora utsläpp ovanför kaminen för utsläpp av värmen. Skorstenen går rakt upp. Min fråga är om jag även behöver hål i väggen under kaminen för att skapa cirkulation eller om det räcker med tilluft utifrån och ventiler ovanför kaminen för att släppa ut varmluften i rummet.

Tacksam för synpunkter och tips.
Henrik
 
Röret utifrån ska vara till förbränning, konvektionsluften ska tas från rummet och återföras dit...
 
Hej Rigor.
Skulle du kunna utveckla det svaret lite för en oinsatt…
Mvh
Henrik
 
Förbränningsluften är presis som det låter, luften som går till själva elden och sedan åker ut genom skorstenen. bäst blir det om du tar uteluft till detta. så slipper du skicka ut redan-betald-uppvärmd-luft genom skorstenen.

Konvektionsluften är luften som värms upp av kaminen och cirkulerar i rummet.
 
Det kan vara en fördel att få ner konvektionsluften vid golvet eller så lågt som möjligt, jag har gjort en lösning med spirorör som suger ner en del av den varma luften (som bildas i öppna spisen-keddykassett) på detta sätt får jag både konvektionsluft uppåt och neråt vid golvet. Använde vanliga datafläktar fyrkantiga slipade av så de passade in i spiro 110mm kopplade till en biltema adapter med olika spänning från 3-12 volt, detta gör att jag kan öka eller minska hastigheten. Funkar kanon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.