Jag skall bygga en altan och sätta in en altandörr och sökt bygglov.
Detta svar fick jag från Simrishamns kommun där jag bor.

"I bekräftelse från Samhällsbyggnadsförvaltningen den 21 januari 2013. Informerades ni om att ni behövde inkomma med ett förslag till kontrollplan för att ärendet skulle kunna behandlas. Förslag till kontrollplan har inte inkommit. I varje ärende om bygglov ska det finnas en kontrollplan. En kontrollplan är ett dokument som ska omfatta vad som kontrolleras, vem som kontrollerar, mot vad kontrollen görs, på vilket sätt kontrollen utförs och resultatet av kontrollen. Kontroll utförs vanligtvis mot projekterade handlingar såsom ritningar och beskrivningar. Kontrollplanen ska vara anpassad till omständigheterna i det enskilda fallet och ha den utformning och detaljeringsgrad som behövs."

Skall man skratta eller gråta?
Begriper inte vad dom säger men på något sett måste jag upprätta en kontrollplan men man blir ju inte klok av svaret!
:x
 
Bygglovet behöver du nog för dörren men inte för altanen, om inte denna sticker ut från vad som är tillåtet.

Tänk därför bort altanen och koncentrera ditt ärende till bara "dörren".

Du behöver sannolikt en fasadritning. Kontrollera om dörren ska sättas i en bärande vägg? Om väggen är bärande hur ska då avväxlingar göras m m...
 
Om vi säger så här - ifall du låtit en hantverkare ta upp hål och sätta in dörren, vilka moment hade du blivit upprörd över om han gjort fel, som du tycker att han borde haft kontroll på?

Det kan vara så simpla saker som: tog man upp hålet på rätt plats enligt ritningen, hänger dörren i lod, blir tröskelhöjden bra, är tätningen mellan karm och vägg gjord på rätt sätt, sitter dörren med justerbara karmskruvar, osv.

Nu kräver ju säkert inte kommunen att kontrollplanen innehåller alla dessa smådetaljer, men det är lika bra att svara med samma mynt! ;)
 
Tack för svaret.
Jag kommer att utföra arbetet själv. Dom har fått ritningar mm sedan tidigare
Får väl åka in till kommunen ( byråkraten) för att be om hjälp med att upprätta en kontrollplan.
Ett ganska komiskt svar man får ju inte precis någon vägledning av svaret! :x
 
Googla på "kontrollplan altan", "kontrollplan enkelt ärende" eller nåt liknande så får du fram exempel på hur den kan se ut.
Alternativt kontaktar du nån som tar betald för att hjälpa dig.
 
Vår kommun ville inte berätta hur kontrollplanen skulle se ut för en mindre rivning efter som det skulle vara jäv.. Men samtidigt har de exempelplaner på sin hemsida :)

Har skickat in två versioner av kontrollplanen redan, får se om de är nöjda snart.
 
Kommunen får i teorin inte lämna ut förslag... Rent krasst är det ju samma handläggare som skall godkänna handlingen :) Det blir ju tokigt...
Dessutom är der dumt av myndigheten att ge ett förslag, om det sedan är något som går fel i bygget och den punkten inte är med i kontrollplanen, vems fel är det då? Myndigheten som rekommenderat dig eller du själv som byggherre? Det blir snabbt knivigt om man tittar lite övergripande på det...
Men som sagt googla, dom flesta kommuner har ändå förslag till KP ute men säger precis som din kommunatt det är dom reglerna somgäller ;-)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.