Har börjat installera ett loggningssytem för övervakning av olika objekt som acktankar, laddtemp, inomhustemp i olika hus osv. Helt fantastiskt nu kan jag se exakt temp på ett ställe utan att springa omkring och kolla, ska bygga vidare i bostadshuset och mäta vindstemp, krypgrundstemp, elförbrukning, osvd^_^b
Inte speciellt jättedyrt va det heller dator hade jag och router likaså manicken kostade 1150 och 25 givare 1200 bara löda ihop och koppla allt på en eller två slingor.
Nu ligger jag på nätet och kan kolla allt varsomhelst i världen behöver bara ha en dator till hands. Titta gärna in på www.e-logger.se/pub?Tallbacken
 
Nu sög det till ordentligt i "vill-ha" tarmen! kul grej!

Såg att du inte har solpanelerna inkopplade, när brukar du koppla in dom?
 
När det gäller sol så anser jag att de lilla de ger på vintern är inte nämnvärt, så hela systemet är tömt. Mina solfångare ligger i väst ca 30 graders lutning så det blir väl att fylla i april någon gång då funkar det.
Har 16 kvm plansolfångare så det ger ordentligt med värme då, nu behöver jag rejält med vedvärme sftersom vi bor i gammalt stenhus.
 
Kul! Nu får du faktiskt beskriva manicken!
 
Kolla hemsidan www.logger2020.se och gotta ner er i flera timmars läsning vad man kan göra med den. Jag fastnade direkt ha begäret blev för stort helt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.