Hejsan!

Jag ska hyra en bostadsrätt utanför Stockholm under våren för studier och har hört att det förekommer att folk som inte äger lägenheter bluffhyr ut dessa.

Därför tänkte jag höra om det är någon som kan ge mig tips på hur man kan kolla upp om en person verkligen äger den lägenhet de hyr ut?

Går det att se var en viss person är skriven exempelvis? Finns det något register för bostadrätter?

Stort tack för eventuella tips!
Chasse
 
Ring föreningen något annat sätt finns inte. Då får du reda på om det är godkänd uthyrning eller ej.
Och du är medveten om att hyran inte får vara högre än marknadshyran i området. + runt 10 % om det är möblerat
 
Bostadsmarknaden i Stockholm kan vara rätt tuff, så det är kanske ingen hit att som nyinflyttad begränsa sig till lägenheter där innehavaren

1. har tillstånd till uthyrningen
2. gärna väntar på att du ringer runt och kollar med föreningen
3. är beredd att skriva kontrakt utan att träffas med någon som kanske inte ens har referenser
4. inte tar ut mer än bruksvärdeshyra...

En gång för många år sedan hyrde vi ut en bostadsrätt med mycket rimliga villkor eftersom det viktigaste för oss var att han en omdömesgill hyresgäst medan vi var utomlands. Vi annonserade i DN med krav på fast jobb och referenser, och begärde brevsvar för att slippa en storm av telefonsamtal. Efter en dag hörde tidningen av sig och frågade om vi var beredda att betala för att få mer än de första 100 svarsbreven...

Det är inte hyresgästens marknad, och man måste vara realist om man vill ha en bostad i Stockholm.

Försök ordna ett direkt möte om möjligt. Om du inte har en kompis i Stockholm så tar det faktiskt bara några timmar med tåg från västra götaland.

Hyran är tyvärr inte mycket att göra något åt - i förväg. Om du däremot har papper på vad du betalar (t.ex. genom banköverföring varje månad) så kan du i efterhand gå till hyresnämnden och näst intill bergsäkert få pengar tillbaka. Du lär dock inte få några bra referenser av den hyresvärden i framtiden ;-)
 
Tack så mycket båda 2 för era tankar!

Ska se vad jag kan göra innan jag måste ta det jag får :)

Mvh
Chasse
 
Notera även att kommer det fram att man hyr ut en BRF i andra hand utan tillstånd så är det grund för förverkande, dvs tvångsförsäljning vilket inte är vidare kul. men somsakt bostadsmarknaden är totalt genomrutten
 
När vi byggde huset sålde vi vårt tidigare boende för att frigöra kapital och kastade oss in i andrahandsmarknadens djungel. mina första svar på annonser var fyllda med krav, intyg från föreningen? fanns det balkong? kunde man titta innan man bestämmde sig? INGET svar!
Sen ändrade vi strategi. vi förklarade att vi tar lägenheten oavsett hur den ser ut, förklarade att vi hade god ekonomi och inte tänkte tjafsa om ev. överhyra. Rökfria och djurfria och allt som en uthyrare vill hyra och på det sättet lyckades vi få båda de lägenheterna vi sedan hyrde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.