Hej alla experter!

Jag bygger nytt i egen regi, och tänker täthetskontrollera tappvatten och golvvärmeslingor enligt Säker Vattens guideline "Förenklad täthetskontroll med luft".

Enligt Boverkets regler ska ledningarna vara dimensionerade för 10 bars övertryck, medan denna guideline säger att man ska testa med max 1,1 bar övertryck.

Kan någon förklara varför dessa siffror skiljer sig åt så mycket? Oavsett om det är lufttryck eller vatten så kvittar det väl, eller missade jag något väsentligt på fysiklektionerna i plugget?
 
Problemet är att det blir en explosion om nåt går sönder när det är trycksatt med luft/gas. Därför tillåts inga högre tryck.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
P
Du testar att det är tätt, inte att du dimensionerat rätt
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
useless useless skrev:
Problemet är att det blir en explosion om nåt går sönder när det är trycksatt med luft/gas. Därför tillåts inga högre tryck.
Aha,Tack - då förstår jag lite bättre ...

Ja 10 bar lufttryck känns spontant väldigt mycket, så då är det väl bara att tacka och ta emot att kontroll med luft ändå är möjlig, då det ju är betydligt enklare.
Men teoretiskt sett så kan det läcka vatten trots att man trycktesatt med luft, eller är det så att eventuella läckor i praktiken kommer att upptäckas trots att man mäter men lägre tryck? Jag hade min första mätning trycksatt i 10 timmar tror jag, utan någon tryckförändring alls.
 
P Posselosse skrev:
Du testar att det är tätt, inte att du dimensionerat rätt
Så du menar att man ska se till att köpa kranar och rör som är märkta att klara upp till 10 bar övertryck?
 

Bästa svaret

P
Det generella svaret är ju att du behöver förstå kraven och köpa materiel som är anpassat efter användning, miljö, laster och regler/lagar. Och att täthetstestet inte är ett dimensioneringstest.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P Posselosse skrev:
Det generella svaret är ju att du behöver förstå kraven och köpa materiel som är anpassat efter användning, miljö, laster och regler/lagar. Och att täthetstestet inte är ett dimensioneringstest.
Okej, då tackar jag er bägge för uttömmande svar! Detta forum är verkligen värdefullt, tack vare sådana som er "Useless" och "Posselosse"!
 
  • Gilla
Posselosse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.