Tjo och tjim!
Vi har en stuga med 2 kakelugnar och en spis som inte använts på typ 30 år eller så.
Murstocken kan stabil och huset är i hyggligt skick.

Kan jag som total amatör ge mig på att renovera dessa kakelugnar själv eller är det vansinne?

Finns det några böcker eller hemsidor som avhandlar detta ämne, hur man bär sig åt?

Annars är detta saker som vanliga sotare tar på sig eller måste man hitta nån byggnadsvårdsexpert och lägga ut totusentals kronor för att få fart?

MVH/
 
Kapten_Haddock skrev:
Kan jag som total amatör ge mig på att renovera dessa kakelugnar själv eller är det vansinne?
A) ja, om du sätter dig in i ämnet och tar dig tid. B) nej, om du tycker det verkar kul


Kapten_Haddock skrev:
Annars är detta saker som vanliga sotare tar på sig eller måste man hitta nån byggnadsvårdsexpert och lägga ut totusentals kronor för att få fart?
Att be sotaren kolla över grejerna och provtrycka är steg 1. Allt kanske är ok tuta köra?

Knappast den genomsnittlige sotarens område att renovera (men fråga hen, kan säkert ge tips eller hänvisa vidare) troligare att du får tag i en klurig murare som kan grejat. Rätt material är a och o.
Finns ju jätteduktiga experter också som du kan överlåta allt till.

Vad du definitivt ska ha expert (sotare) till, även om du gör allt annat själv, är att provtrycka arrangemangen.
 
Ja får helt enkelt boka en besiktning som nummer ett.
Det jag är rädd för är som vanlig kostnaden.
Detta är vår sommarstuga som inte används jättefrekvent (mkt pga att inte kaminerna funkar) men det känns inte som jag vill lägga 50tkr på att renovera kakelugn för tillfället..

MVH/
 
En kakelugn som inte använts på 30 år är ju utsikterna att den ska vara tät ganska små. Hur ser skorstenen ut, verkar den ok då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.