Jag ska bygga om pannrummet i ett hus vi har köpt. Ska bygga från olja till ved med förberedelse till solfångare. Har gjort en ritning som jag vill att ni både erkända experter och ni andra förståsigpåare kollar över och kommer med synpunkter.

Vill veta var jag kan köpa autoavluftare på nätet eller runt kristianstad. fick en länk av nån till rinkabyrör men den funkade inte. Hittar inte själv den rackarns mojängen där.

Dessutom, vilken shuntautomatik bör jag köpa. ska vara med inne givare.

Tack på förhand.
 
  • Frdig-ritning_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vad är vinsten med att du blandar radiatormatningen via shunt både med radiatorreturen och från botten av tankarna? returen borde ju vara tillräckligt eller?
 
Kul med nån som tänker till innan! Här kommer lite synpunkter:

1. Dra returen till botten av tankarna. T på ditt blåa rör.
2. Skippa dom två "mellanförbindningarna" mellan tankarna.
3. koppla balndningsventil 1 mellan slinga 1 och 2, blandningsventil 2 mellan bv 1 och kallvatten för att spä med kallvatten i sista hand. Ställ tempen högre på nr 1 så att nr 2 är stängd tills vattnet blir för hett.
4. skippa alla luftningsventiler som inte är absolut nödvändiga! Ju sämre rörmokare ju fler luftventiler... Dra ett 28 mm rör från ett T vid pannans säkerhetsventil till toppen av expansionskärlet. Koppla ihop tanktopparna (10 mm rör) med detta rör så slipper du luftventiler.
5. Använd en bivalent shunt med litet kvs-värde tex ESBE:s för 22 mm cu
6. Bra med många avstängningar, med mitt 10 mm rör kan du sätta en i botten på tank 1 också.
7. Ta till tankvolymen, ett absolut minimum vid vedeldning är 3 m3. Så länge du isolerar allting väl och har bra skiktning kan volymen aldrig bli för stor!

Angående punkt 4:
Långt innan pannan kokar bildas ångblåsor som måste kunna gå ut. Har sett en anläggning med bakfall från pannan till tanken (där expansion var anslutet). Röris hade satt en luftventil där. Men såfort pannan började sjuda och en ångbubbla åkte upp i röret stannade all cirkulation (laddomaten orkar aldrig trycka undan luften/ångan) och sen kokade det friskt...

Lycka till!

Shuntautomatik: Termomatic (Rinkaby rör)
 
likblek skrev:
vad är vinsten med att du blandar radiatormatningen via shunt både med radiatorreturen och från botten av tankarna? returen borde ju vara tillräckligt eller?
Jag vill först ta värmen från botten eftersom när solvärmen är igång så tar den värmen därifrån. Återstoden vad som behövs tar den från radiatorreturen och sen översta uttaget.
 
Vad tusan är "bakfall"?

Jag vill ha avluftningsventiler för att slippa dra ett rör till genom huset till vinden. Hade det förslaget ritat innan, tills jag kom på detta. rören går inne i väggen ju, och det blir mindre roligt att bygga om väggen.

Jag skäms för att berätta detta... : Men vi kommer att behålla pannan som står där av ekonomiska skäl. Vi har inte råd med allt på en gång. Men jag börjar i den bra halvan av ombyggnaden genom att börja byta till ackumulatortankar co hden biten. Pannbytet blir nog ihop med solfångarna i bästa fall till nästa sommar.

Volymen vill jag igentligen ha mer, men pannan som står där nu är en tmv aplha1 en kombipanna med 75 liter överförbränning... :-[
Jag kan annars det mesta tycker jag så jag vill inte prata m just pannan.... vet att det är hemskt. Som att skaffa en sportbilskaross och en veteranmotor... :-[
 
mr_kristianstad swkrev:
Jag vill först ta värmen från botten eftersom när solvärmen är igång så tar den värmen därifrån. Återstoden vad som behövs tar den från radiatorreturen och sen översta uttaget.
Perpetum mobile.
Det finns ingen värme att hämta i botten av tanken, och returen från värmesystemet kan inte heller lämna något bidrag.

Det är rätt med bivalent shunt, men du ska hämta från toppen resp. på någon höjd där det finns tillräkligt med temperatur/värme för att vara nyttigt.
Sedan kan man öka utbytet av solfångarna genom att kunna variera höjden på inloppet av radiator returen efter årstiden.

Försök få tag på Claus Lorenz lic. avhandling från chalmers/serc.

Annars så är väl det mesta redan sagt.
 
poiu skrev:
Det är rätt med bivalent shunt, men du ska hämta från toppen resp. på någon höjd där det finns tillräkligt med temperatur/värme för att vara nyttigt.
Sedan kan man öka utbytet av solfångarna genom att kunna variera höjden på inloppet av radiator returen efter årstiden.

innebär det i klarspråk att man i de flesta fall klarar sig med att ta ut radiatorvatten långt upp och blanda det med returen
...och om man vill ha det lite mer avancerat (och mer ekonomiskt) så kan man också ta ut radiatorvatten strax ovanför elpatronen (om man saknar panna) för att utnyttja solvärmen bättre?...

hmm blev detta klart och tydligt?
 
mr_kristianstad skrev:
Jag kan annars det mesta tycker jag så jag vill inte prata m just pannan.... vet att det är hemskt. Som att skaffa en sportbilskaross och en veteranmotor... :-[

Om man inte är stormrik och kan betala hantverkare för allt så är det väl smart att ta en bit i taget så länge man hyggligt har tänkt igenom hur man vill att slutresultatet ska bli...

min tekniktank kommer gå på elpatron tills jag fått råd att prioritera en solfångare... sen en vacker dag kanske det kopplas på en luftvattenpump eller ngn typ av vattenmantlad braskamin.... allt förberett men ganska så långt fram i tiden...
 
mr_kristianstad skrev:
Vill veta var jag kan köpa autoavluftare på nätet eller runt kristianstad. fick en länk av nån till rinkabyrör men den funkade inte. Hittar inte själv den rackarns mojängen där.
Jag tror det är artikel 2981 du menar, har någon testat ifall sådna fungerar bra?
jag hade själv tänkt köra ner till rinkaby och köpa ett par nästa vecka..

Mvh Daniel
 
ska kppla mina på toppen av ack-tankarna. Tror alla det rär ok att göra det? Ska ha en liten kran mellan avluftaren och tanken för att minimera läckage.


ska fundera på och undersöka hur det blir att ta vatten från mitten och toppen och retur in i botten... kan ju vara 45 grader som kommer in i botten då. utbytet från solfångaren kanske inte blir så stort då. men å andra sidan så har nedersta vv-slingan mer varmvtten att värmas av...

 
[quote author=mr_kristianstad link=1158943413/0#9 date=1158999569]ska kppla mina på toppen av ack-tankarna. Tror alla det rär ok att göra det? Ska ha en liten kran mellan avluftaren och tanken för att minimera läckage.


Så har jag det och det fungerar.

 
Håkan skrev:
ska kppla mina på toppen av ack-tankarna. Tror alla det rär ok att göra det? Ska ha en liten kran mellan avluftaren och tanken för att minimera läckage.


Så har jag det och det fungerar.
Har du en liten kran imellan också?
har du sen kopplat expansion på bottenledningen som på min ritning?

 
Andreas_Hansson skrev:
Ett tips.
Automix 20
[länk]

Den har nattsänkning. Det har inte CBJ.
Priset är nästan lika
Läste i nåt test att det knappt lönar sig med natt sänkning, bara för att det går åt för mycket värme aför att få upp dags tempen. Då är det nog bättre att skruva ner på elementen i sovrummet.

Har man en kran emellan försvinner väl vitsen med att den är automatisk?
Jag ska ha tryckkärl som jag kommer att koppla på botten av tanken
 
Tror det var konsumentverket som hade testad olika automatstyrningar. Där kom de fram till att man tjänade inget/mycket lite på att ha nattsänkning.
Ska kolla det testet senare i helgen. Måste bestämma mig vilken styrning jag ska ha, och från var jag ska köpa den...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.