Gokväll (o god fortsättning!), det finns ju hundratals trådar och tusentals råd i ämnet, men varje hushåll är ju unikt så efter mycket grubblande kändes det mest aktuellt med egen tråd och förhoppning om att proffsen ska snappa upp och hjälpa till med visdom och förslag.

Scenario: Landstället ligger timmen bort från vår bostad. Vi håller just nu på och renoverar landstället som är ett tvåvåningshus (+källare) från tidigt 1900-tal utbyggt i flera omgångar under århundradet. Man är ju inte där varje dag, men iaf. Minst en eller flera helger per månad.
Vi har grannar inom gångavstånd som tillhör släkten o kan kolla till huset om man misstänker något, men under renoveringen vill man ju komplettera upp lite när vi ändå håller på och river.
Fiber kommer finnas där ute till sommaren, men har även en 4G router som kan nyttjas tills dess.

Önskemål:
- Kunna slå på och av varmvattenbredaren innan vi åker hemifrån
- Kunna läsa av temperaturen ute och inne (helat i varje enskilt rum) alternativt ett stort matrum som kommer ligga i luftströmmen för luftvärmepumpen
- Kunna sätta på och stänga av luftvärmepumpen samt reglera temperaturen
- Kunna sätta på och stänga av nymonterade 230V 800W elradiatorer i respektive rum (ej ställa temperatur)
- Tända och släcka lampor i ett eller par rum via app OCH på väggbrytare (ej dim art), mest för att det ska se ut som någon är hemma lite då och då.
- Vattenläckagesensor på golvet i badrum samt pannrum
- Brandvarnare en per våning
- Sensorer på fönster och dörrar (ej för styrning utan för vetskap om någon öppnar utan tillåtelse)

Bonus om det kan tillkomma kameror i systemet
Bonus om det går att få fasadhusbelysning som går på när det blir mörkt och slocknar när det blir ljust
Bonus om det går att köra lokalt på Wifi i huset även om nätet ligger nere t.ex. när man är på plats (dvs. Kräver ej konstant uppkoppling)
Bonus om systemet har någon form av power back-up eftersom strömmen kan gå korta stunder några gånger per år.

KRAV: Stabilitet! Tolkar det som att många upplever att Vera måste startas om varje natt, det går inte...


Så, åsikter, tankar? Vilken controller bör jag satsa på, vilka enheter för respektive ovanstående funktion bör jag ha? Har en bakgrund inom programmering så det är inget helt nytt, men det var länge sen och jag skulle helt klart behöva sätta mig in i det igen om jag måste. Älskar teknik i övrigt - bara det funkar ;)
Bryt gärna upp frågorna ovan när ni svarar om ni vill. All hjälp uppskattas (y)
 
D
Vad är din budget?
Det kan blir rätt dyrt projekt det här om det ska bli stabilt. Kan du dra kablage i huset?
Frågan är om du inte ska satsa på riktigt fastighetsautomation som KNX eller liknande för elen.
 
  • Gilla
DejvidK
  • Laddar…
Tack försvar! Inte satt någon budget för detta, men med landställe som grund och brukande 50-75d/år så kändes KNX lite överkant. Eller har jag för högt ställda krav på de enklare system som marknaden erbjuder? :-D

Är Fibaros system mer stabila än Veran?
HC Lite verkar ju klara så väl kontakter, som brandvarning, magnetkontakter och läckagedetektor, men alla kommenterar jag hittar om Lite verkar säga "kör på Vera istället", dock ej förstått varför.

Jag behöver ju varken LUA eller LiLi, så om jag tolkar det rätt blir det då överkurs att gå upp på HC2, eller har jag missat nåt? :)
 
Vill du hålla nere kostnaden så går allt att lösa med Tellstick. Utom kameror då, men det finns bra tips i andra trådar på kameror från Ebay eller liknande som inte behöver bli så dyra. du behöver dock göra lite egna lösningar för varmvatten och värmepump, eftersom det inte finns några färdiga lösningar för Tellstick som kan styra två eller tre faser. Så du får sätta kontaktorer som styrs av en tex en Nexa-puck.
 
gbgustaf skrev:
Vill du hålla nere kostnaden så går allt att lösa med Tellstick. Utom kameror då, men det finns bra tips i andra trådar på kameror från Ebay eller liknande som inte behöver bli så dyra. du behöver dock göra lite egna lösningar för varmvatten och värmepump, eftersom det inte finns några färdiga lösningar för Tellstick som kan styra två eller tre faser. Så du får sätta kontaktorer som styrs av en tex en Nexa-puck.
Tack Gustaf! Telldus är ett av de system jag kännt på hos polare för typ tända släcka lampor för en massa år sen. Kameror är som sagt bara bonus och något jag helt klart kan lösa separat, men lite frågor på Telldus:
- Klarar Telldus av flera temperatursensorer i systemet? Dvs. kan du mappa upp dem som olika rum i appen?
- Hur funkar larmfunktioner i Telldus? Tänker på vattenläckage och brandvarnare. Såg videos om Fibaros rökdetektor och vattenlarm och de funktionerna är det jag önskar. Kräver det isåfall en funktion som Telldus Live Pro eller motsvarande från Fibaro?
 
Flera givare och därtill olika namn på givarna är inget problem i Tellstick.
"Larm" kan du få via push-meddelande till din mobil, SMS eller mejl. Där då SMS/mejl kräver ett sk Pro-abonemang.
Du programmerar själv vilken eller vilka detektor/givare/kontakt etc som ska trigga en händelse samt olika villkor för att händelsen ska utföras.
 
Redigerat:
etompau skrev:
Flera givare och därtill olika namn på givarna är inget problem i Tellstick.
"Larm" kan du få via push-meddelande till din mobil, SMS eller mejl. Där då SMS/mejl kräver ett sk Pro-abonemang.
Du programmerar själv vilken eller vilka detektor/givare/kontakt etc som ska trigga en händelse samt olika villkor för att händelsen ska utföras.
Ok, men är sms/mail enda alternativen idag eller går det att trigga en riktig pushnotis utan sms/mail o pro-tjänst? Isåfall är det klart intressant! Jag tänker mig att det är trots allt slutet av 2016 och man tycker ju att det inte borde vara några problem för en t.ex. Brandvarnare att skicka en notis till en controller (t.ex. då tellstick) som genom sin internetanslutning skickar en push på inlogget att knutna enheter (t.ex. våra iPhones) som triggar dessa att köra en Push-notis via appen. Dock verkar det funka tveksamt på t.ex Fibaros om jag läst rätt info, hur funkar den funktionen från Tellstick? Jag har sett bilder på push från t.ex. dörrklockor i Telldus vilket jag tolkar som att det funkar? :)
 
O
Z-wave är en annan standard liknande telldus...
 
Jag har tänkt installera en webswitch på landstället för att ha styra element och ha koll på temperaturen.
http://www.webswitch.se/

De utgående reläerna på webswitchen kommer då att styra kontaktorer som slår på elementslingan. Fördelen med en fast installation är att det går att koppla parallellt med med annan styrning, i mitt fall en bimetall termostat. Då kan elementen antingen styra av en central temostat som håller frostfritt eller av sin egen termostat som håller det uppvärmt.

Det kan bli svårt eller dyrt att få in alla dina funktioner i samma system så jag tycker du ska fundera på vilka delar av systemet du behöver ha stabila och vilka som inte lika viktiga. Element låter viktigt och bör kanske vara trådat medan lampor kan gå trådlöst med nexa utan verifikation att det tänt.

Jag har haft en temporär elementstyrning med nexa men det blir snabbt rätt trist att slå på värmen för att senare kolla tempsensorn om det blivit varmt för att verifiera att det slagit till.
 
Jag hade rekommenderat en domoticzinstallation på en raspberry3:a.
Z-wavesticka och sedan kan du göra precis allt med den.
Man kan slå på och av brytare:
Skärmdump av en domoticz app som visar status för olika brytare i ett smart hem-system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kan kolla temperaturer:
Skärmdump av en domoticzinstallation på en smartphone som visar olika temperaturmätningar för hemautomation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kan kolla sim kameror:
Skärmklipp av mobilapp som visar fyra övervakningskameravyer av en bostads fram- och baksida samt hall och källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
MrReijer skrev:
Man kan kolla temperaturer:
Hur har du löst det för att få temperaturerna från din NIBE till Domoticz?
 
Richie.se skrev:
Ok, men är sms/mail enda alternativen idag eller går det att trigga en riktig pushnotis utan sms/mail o pro-tjänst? Isåfall är det klart intressant! Jag tänker mig att det är trots allt slutet av 2016 och man tycker ju att det inte borde vara några problem för en t.ex. Brandvarnare att skicka en notis till en controller (t.ex. då tellstick) som genom sin internetanslutning skickar en push på inlogget att knutna enheter (t.ex. våra iPhones) som triggar dessa att köra en Push-notis via appen. Dock verkar det funka tveksamt på t.ex Fibaros om jag läst rätt info, hur funkar den funktionen från Tellstick? Jag har sett bilder på push från t.ex. dörrklockor i Telldus vilket jag tolkar som att det funkar? :)
Push ingår som sagt som standard. Alla händelseförändringar, exempelvis till/från, temp eller fuktighet som passerar ett inställt tröskelvärde kan trigga en händelse som då innehåller ett push-meddelande och/eller andra funktioner (till/från av fjärrströmbrytare tex).
 
Kul med lite förslag och diskussion. Har även passat på att läsa in mig lite mer på Telldusen som jag trodde var mer begränsad än den verkar blivit i de senaste versionerna.

etompau skrev:
Push ingår som sagt som standard. Alla händelseförändringar, exempelvis till/från, temp eller fuktighet som passerar ett inställt tröskelvärde kan trigga en händelse som då innehåller ett push-meddelande och/eller andra funktioner (till/från av fjärrströmbrytare tex).
Tackar! Lutar mer o mer åt att börja med Telldus TellStick ZNet Lite V2 när de finns att köpa igen. För att återkoppla till mina egna önskemål tolkar jag följande:
- Varmvattenberedaren, lösning kvarstår om jag kör Telldus, förslag finns i tråden, men detta är ej det viktigaste i systemet
- Läsa temp i varje rum + ute: Proove termometrar
- Broadlink styrning till luftvärmepumpen
- infällda mottagare för belysning i de rum jag önskar
- Vattenlarm verkar det vara lite frågetecken runt om nätet mot Telldus, men inte heller ett krav egentligen utan mer lyxigt att haft
- Brand verkar också lite tveksamt idag, men det kanske går att köra en trigger på för hög temperatur eller nåt? Forskar vidare
- Magnetsensorer finns från Telldus själva

Tolkar det som att denna dessutom går att köra offline om nätet är nere vilket är positivt
Verkar stabilt enligt de som använt de gamla systemen längre perioder
 
Vattenlarm kan du enkelt knåpa ihop själv. Har gjort flera sådan där jag använt exempelvis Nexa WBT-912 och LMST-606. Ingångarna på dessa sändare är så pass känsliga att två oisolerade ledare som stoppas ner i vatten aktiverar en sändning.
Anpassa ledare etc till dina krav.

Styrning av varmvattenberedare och element, här hade jag absolut gjort en installation med kontaktorer som i sin tur är styrda av passande mottagare. Bättre elsäkerhet och isolation med en sådan lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.