Vi har tyvärr råkat ut för en väldigt tråkig sak.

Vi har sedan juni månad planerat att bygga ett hus, och då fixat en tomt genom hussäljaren. Allt var frid och fröjd, och vi har verkligen lagt ned en massa tid på att kika runt på material, beställt offerter ,egna vitvaror osv osv. Vi var inne på hussäljarens kontor i början av augusti och betalade handpenning på tomten. Han sa "då att den bör bli klar om en vecka" och vi skulle då komma tillbaka och rita in huset på tomten.

Vi hör inget ifrån honom, och tar då själva kontakt med kommunen, för att höra vad det är som tar sådan tid. Då visar det sig att kommunen har gett avslag på att avstyckningen och bygglovet skulle gå igenom, (varför behöver vi inte gå in på här..). Detta avslag har då vår hussäljare överklagat, men inte sagt ett ljud till oss!!

Kommunen sa då att de skulle ha ett möte en vecka senare och besluta hur det blev, detta mötet var nu i torsdags. Vi hörde inte något på torsdagen och inte heller på fredagen från vår säljare...( Inte för att vi trodde det heller efter vad som framkommit.). Vi ringde upp kommunen igen, och då visade det sig att de avslagit överklagan också, och om det skall bli någon vidare process, så måste marksäljaren överklaga till länsstyrelsen..

Jag vill alltså varna för att lita för mycket på er hussäljare! Vi trodde verkligen att allt var under kontroll. Vår säljare hade tidigare sagt att han hade fått ett positivt förhandsbesked på bygglov, så själva avstyckningen var bara ett litet kvarvarande steg. Men detta visade sig då bara vara struntprat!

Så nu står vi här igen på ruta ett , och har missat nästan tre månaders kontroll på fastighetsmarknaden samt lagt ner fruktansvärt mycket tid och kraft.

Detta har ägt rum i Borås, och vill ni veta vilket företag det rör sig om, så skicka ett direktmeddelande till oss.

 
Jag lider med er! Hoppas att det löser sig och tack för varningen! Kolla och dubbelkolla mao. Återkom gärna med hur det går. Jag antar att ni på måndag kommer att ha "ett litet snack" med säljaren.

/En som blir mer och mer sugen på att göra precis allt själv!
 
SÅ trist, man tror bara inte att det skall hända. Hoppas allt löser sig till det bästa för er.
 
Nej, man tror faktiskt inte att det KAN hända...

Det värsta är också att jag blev varnad av en ytligt bekant bara någon vecka efter vi skrivit kontraktet. Han tyckte inte att vi inte vi skulle ha något med honom att göra.

Denna bekanta hade i sin tur haft en bekant vars dotter också skulle köpa ett hus genom honom, och att det inte hade funnits någon tomt..

Men när han berättade detta för mig, så trodde jag honom givetvis inte... Sådant kan väl inte seriösa husförsäljare syssla med..

Men tydligen kan de det...

Nu skäms man nästan för att man inte var mer försiktig och undersökte mer tidigare, men skall man verkligen behöva tro det värsta hela tiden?
 
Usch vilken jobbigt situation, jag lider med er. Det låter nästan som det fallet som dom visade reportage om på nyheterna. Dom hade köpt tomt och hus via en mäklare, betalt huset i förväg och sen gick mäklaren i konkurs och där stod dom med en tomt utan hus för 3 milj :(

Va iaf glad åt att ni inte åkt på en sådan smäll .. betala INGENTING i förväg innan ni fått materialet (huset) levererat.

Hoppas det löser sig och att det går vägen framöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.