Hej på er!

Har ett ett par frågor eller två.

Nyblivna husägare, har ett garagetak som ska renoveras. Från platt till takstolar och pannor. Hela kittet.
Har accepterat en offert från ett byggföretag. Bygglovsansökningarna ligger hos kommunen.

Nu till min undran.
Byggföretaget rekommenderade en kille som kontrollansvarig för bygget. Vi frågade om pris men fick aldrig något mer än "öhh, det går på ca 5000 kr".
Idag kommer ett avtal hem för påskrift. Summa 12000:-
Plus kostnader för bil och en timersättning på 950 kr utöver.

Då är min fråga.. är 12000 kr rimligt för en kontrollansvarig för ett garagetak på 6x4 meter?
Låter dyrt i mina öron.. (Kalmar län).
Någon som har någon annan erfarenhet?
 
Det kan ju bli hur dyrt som helst,det behövs väl ingen extra byggansvarig för detta,trots allt är du själv
till stor del ansvarig,det avtalat hade jag slopat direkt
 
Jo, tyvärr krävs det en kontrollansvarig. Enligt bygglovet. Eftersom man gör en ny takkonstruktion. Å det var tvunget att följa branschens alla regler..
 
12000kr känns inte billigt för ett garage. Dock hade jag ALDRIG anlitat en KA som byggarn rekomenderar. Kolla med kommunen eller googla upp en ny.
 
Men nu står den här KA:n på bygglovet. Går det att justera i efterhand?
 
Det bör gå du har ju inget avtalat pris Kommunen skall väl kolla när det är klart
sen är frågan behövs det till detta enkla bygge,det gör ju en enmansfirma med lite hjälp,o ävan svarar för att det blir rätt utfört
 
mecese83 skrev:
Men nu står den här KA:n på bygglovet. Går det att justera i efterhand?
vilken kommun????
 
I min kommun anmäls KA vid uppstartsmöte/samordningsmöte med kommunen och ej vid ansökan om bygglov. Kan vara värt att kolla.
 
p169suc skrev:
vilken kommun????
Som beviljat bygglov!!!!!!!
 
Elkludde skrev:
Som beviljat bygglov!!!!!!!
i vilken kommun skall han bygga?
 
Kontrollansvarig SKA vara en del av bygglovsbeslutet. (9 kap. 40 §)

I 10 kap 11-13 §§ står det om vad man ska göra om KA lämnar sitt uppdrag/inte utför sina uppgifter. (Byggherren ska föreslå en ny och kommunen ska godkänna om de tycker personen är godkänd). Det står inget om att byggherren kan sparka KA utan vidare men jag utgår från att det blir samma sak då.

Tror det blir svårt att få en KA för mycket under 10 000. (Iofs tycker jag det är onödigt med KA om det bara är ett normalgarage och om KA tycker det samma gör han det kanske billigare om han ser att det inte medför mycket jobb.)
 
Kommunen är Mörbylånga. (Öland).

Menar ni att jag kan välja bort att ha en KA? Trodde det var någon form av krav?
 
Robert 75 skrev:
I min kommun anmäls KA vid uppstartsmöte/samordningsmöte med kommunen och ej vid ansökan om bygglov. Kan vara värt att kolla.
Funkade med bygglov sökta före 2 maj 2011. Fungerar inte så nu med nya PBL.
 
mecese83 skrev:
Kommunen är Mörbylånga. (Öland).

Menar ni att jag kan välja bort att ha en KA? Trodde det var någon form av krav?
Det är krav på KA utom om det är uppenbart onödigt. Detta är öppet för tolkning i resp kommun.
 
mecese83 skrev:
Men nu står den här KA:n på bygglovet. Går det att justera i efterhand?
Det går alltid att byta KA närsomhelst under byggprocessen. Det skall bara anmälas till kommunen när bytet sker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.