Hej

När jag nu skall bygga mitt Attefallshus, så vill kommunen ha en "kontrollansvarig"
Kan man själv vara kontrollansvarig samtidigt som man är "byggherre" ?
 
Normalt sett krävs ingen kontrollansvarig vid byggande av attefallhus.

Om man bortser från detta så är det numera ganska svårt att bli godkänd som kontrollansvarig, det beror på hur strikt kommunen tillämpar reglerna om att den kontrollansvarige skall vara certifierad och på hur omfattande bygge det handlar om.
 
OpiMaza
Attefallshus är ett ganska så brett begrepp, allt från redskapsbod till permanentbostad så kontrollansvarig kan vara befogat.
 
Du får bara vara KA om du är certifierad.
 
Jag har samma fråga till min kommun, Vellinge. Och de är också inne på samma linje att det krävs KA vid Attefallshus.

Men när jag läser lagtexten så tycker i alla fall jag att det i klartext står att det inte krävs KA vid Attefallshus. Men byggnadsnämnden har ändå rätt att kräva att det ska finnas en.

Plan- och byggförordning (2011:338) 7 kap 5 §
5 §
En kontrollansvarig krävs inte för
4. uppförande eller tillbyggnad av en sådan byggnad som avses i 9 kap. 4 a § plan- och bygglagen,

Första stycket 2–13 gäller endast om byggnadsnämnden inte beslutar annat. Förordning (2014:471).

Plan- och bygglag (2010:900) 9 kap 4a

4a § Trots 2 § krävs det inte bygglov för att, i omedelbar närhet av ett en- eller tvåbostadshus, uppföra eller bygga till en byggnad som
1. avses utgöra antingen en särskild bostad
(komplementbostadshus) eller en komplementbyggnad,
2. tillsammans med övriga byggnader som har uppförts på tomten med stöd av denna paragraf inte får en större byggnadsarea än 25,0 kvadratmeter,
3. har en taknockshöjd som inte överstiger 4,0 meter,
4. inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter, och
5. i förhållande till en järnväg inte placeras närmare spårets mitt än 30,0 meter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.