Hej,
Krävs det en kontrollansvarig när när man ska anlägga ett enskilt avlopp? Arbetet i sig kommer att utföras av en etablerad mark och anläggningsfirma så jag själv kommer inte börja att pula i marken då jag har förstått att det är ett precisionsarbete för att få en korrekt avloppsanläggning.

Någon som vet eller själv har erfarenhet?
 
Nej det ska det inte göra, har du pratat med kommunen?
 
Det normala är att om man lejer en firma för att göra jobbet, så ska det vara någon som vet hur man gör och många kommuner vet vilka som har mandat på VA och då behövs ingen KA ,
 
Der finns inga krav på något mer än att det ska vara fackmannamässigt utfört. Och följa kommunens riktlinjer givetvis.
Du kommer få lämna in en rapport där de får svar på sina frågor, du kommer få redovisa vilken metod du valt och storlek på anläggningen mm.
 
Tack för svar. Det är Norrköpings kommun som påstår annat.

Orsaken till varför jag, som många andra väljer att anlita en entreprenör med många års erfarenhet är på grund av att denna har den erfarenhet och kunskap som jag, "byggherren" saknar när det kommer till (i detta fall) markarbeten. Samtidigt påstår kommunen att det krävs en kontrollansvarig för att godkänna den sedan länge etablerade entreprenörens arbete vilket kan tyckas motsäga hela syftet med att anlita en extern aktör.

Då kan lika gärna jag själv gräva och anlägga avloppet (förutom anslutningar), under ledning av och tills jag får ett godkännande av kontrollansvarig och bespara mig kostnaden för entreprenören. En aningen märkligt enligt mig.
 
M Muminsverker skrev:
Tack för svar. Det är Norrköpings kommun som påstår annat.

Orsaken till varför jag, som många andra väljer att anlita en entreprenör med många års erfarenhet är på grund av att denna har den erfarenhet och kunskap som jag, "byggherren" saknar när det kommer till (i detta fall) markarbeten. Samtidigt påstår kommunen att det krävs en kontrollansvarig för att godkänna den sedan länge etablerade entreprenörens arbete vilket kan tyckas motsäga hela syftet med att anlita en extern aktör.

Då kan lika gärna jag själv gräva och anlägga avloppet (förutom anslutningar), under ledning av och tills jag får ett godkännande av kontrollansvarig och bespara mig kostnaden för entreprenören. En aningen märkligt enligt mig.
Kommuner är märkliga att ha att göra med.
Det skiljer sig väldigt mycket åt mellan dom trots att de lutar sig mot samma reglerande organ.
Hur motiverar dom kravet på KA?
 
Jag behövde ingen KA när jag anlitade en välrenommerad firma att lägga mitt avlopp för ett par år sedan. Eller ja, inte vet jag om firman löste det själva! :rofl:
Ulricehamns kommun.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.