Hej,

Jag har precis uppgraderat min gamla KIA Ceed till en nyare Volvo V70 (2015) som dragbil till min gamla Adria med 7-polig släpvagnskontakt. Vagnen fungerade felfritt sist jag körde den med KIA:n, vilket bara var ett par månader sedan.
Volvon har 13-polig kontakt medan KIAn hade 7-polig. Därför har jag nu inhandlat en adapter på Clas Ohlson mellan 13-polig och 7-polig. Blir dock lite nervös när jag läser på nätet om att TRM-moduler och annat kan gå sönder på bilen om något blir fel.
Så till frågan: Vad behöver jag absolut kolla på adaptern och/eller husvagnen innan jag försöker koppla ihop ekipaget för att försäkra mig om att inget går sönder på Volvon?

Tillägg: Jag har köpt en testmanick för 13-poliga uttag ( https://cdon.se/fordon/kontrollenhe...ntakter-och-uttag-12-v-kunzer-7tt13-p46154754 ). Kan det underlätta om jag kopplar in denna mellan bilen och adaptern, dvs kan eventuella fel upptäckas av instrumentet innan någon går sönder på bilen?
 
Jag har en lös spiralkabel mellan bil och släp och för felsökning har jag istället en stickkontakt med en lång 7-ledar kabel som har nakna trådar i andra ändan. Det gör att jag kan spänning sätta varje pinne i kontakten från ett löst bilbatteri helt utan att ha någon bil inblandad. Perfekt vid felsökning men också för att bekräfta att allt är rätt kopplat.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Släpvagnskontakt_(ISO)#7-polig_släpvagnskontakt_Typ_12N_(ISO_1724)

Det som du behöver ha koll på är att pinne 5 (58R) och pinne 7 (58L) inte hänger ihop och att sido- och positionsljusen matas från respektive bakljus så att inte ett bakljus matar bägge sidorna. Eftersom det är en husvagn så kan det också vara bra att ha koll på vad pinne 2 (54G) gör för något.

Nu har jag ingen koll på hur elen fungerar i vare sig KIA eller Volvo. Vissa bilar är kinkiga på att allt är rätt kopplat enligt ISO standarden och andra bilar är inte lika kritiska. Men ifall du ser till att släpet är kopplat exakt enligt ISO så blir det alltid rätt oavsett vilken bil du häger släpet på.
 
D Donald-Duck skrev:
Jag har en lös spiralkabel mellan bil och släp och för felsökning har jag istället en stickkontakt med en lång 7-ledar kabel som har nakna trådar i andra ändan. Det gör att jag kan spänning sätta varje pinne i kontakten från ett löst bilbatteri helt utan att ha någon bil inblandad. Perfekt vid felsökning men också för att bekräfta att allt är rätt kopplat.

[länk]

Det som du behöver ha koll på är att pinne 5 (58R) och pinne 7 (58L) inte hänger ihop och att sido- och positionsljusen matas från respektive bakljus så att inte ett bakljus matar bägge sidorna. Eftersom det är en husvagn så kan det också vara bra att ha koll på vad pinne 2 (54G) gör för något.

Nu har jag ingen koll på hur elen fungerar i vare sig KIA eller Volvo. Vissa bilar är kinkiga på att allt är rätt kopplat enligt ISO standarden och andra bilar är inte lika kritiska. Men ifall du ser till att släpet är kopplat exakt enligt ISO så blir det alltid rätt oavsett vilken bil du häger släpet på.
Tack för svar. Nu har jag testat både med och utan testinstrumentet och allt verkar fungera. Däremot är jag lite osäker på om bakljusen verkligen matas från olika sidor eller från samma. Vad är risken ifall de matas från samma sida (eller borde det så blivit ryk och brinn direkt)?
 
På Saab 9-3 från 2003 och framåt, ”nya” 9-3:an, så blir en trailermodul överbelastad. Den är dimensionerad för att varje bakljus drar max 30 watt eller något sådant. Ifall bägge sidornas sidobelysning ligger på en enda baklykta så börjar släpet blinka. På Volkswagen koncernens bilar så kan man tända bara ena sidans parkeringsljus ifall man står parkerad längs med vägkanten och det kan bli lite fel ifall hela släpet lyses upp. Sen tror jag också att det finns någon bil som detekterar trasig belysning genom att jämföra strömförbrukningen mellan vänster och höger baklykta. Drar ena lyktan mer ström så måste den andra lyktan ha en trasig glödlampa.

Men antagligen så spelar det ingen som helst roll.
 
Stort tack för svar. Eftersom allt fungerar som det ska verkar det ju vara ok. Ska dock luska lite mer hur sidorna kopplade
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.