Hej! Vad ska man tänka på om man vill köpa in sig i en brygga till 50%?
Hur utformar man ett lämpligt kontrakt?
Tänker på underhåll, tillgänglighet, besökande, och vem som skall ha "bästa platsen etc.?

Behöver få lite input och ett standard kontrakt. Eller vad som borde ingå i ett kontrakt.

/Vilsen
 
Det beror lite på omständigheterna... Är det en brygga som nyttjas av flera personer torde bästa lösningen vara en så kallad gemensamhetsanläggning, för detaljer se anläggningslagen för detaljer. Men enkelt uttryckt får ni i så fall ansöka om att bilda en anläggnings hos lantmäteriet. En annan lösning är någon typ av avtal där du helt enkelt köper halva bryggan som lösöre, ungefär som att köpa en bil eller båt tillsammans med andra. Som tumregel skulle jag säga att om ni är fler än säg 3-4 personer som nyttjar bryggan är det bäst att lösa det genom anläggningslagen.
 
F Falckman skrev:
Det beror lite på omständigheterna... Är det en brygga som nyttjas av flera personer torde bästa lösningen vara en så kallad gemensamhetsanläggning, för detaljer se anläggningslagen för detaljer. Men enkelt uttryckt får ni i så fall ansöka om att bilda en anläggnings hos lantmäteriet. En annan lösning är någon typ av avtal där du helt enkelt köper halva bryggan som lösöre, ungefär som att köpa en bil eller båt tillsammans med andra. Som tumregel skulle jag säga att om ni är fler än säg 3-4 personer som nyttjar bryggan är det bäst att lösa det genom anläggningslagen.
Jag kommer att bli hälftenägare. Så köpa in sig. Verkar inte finnas någon kontraktsmall som passar, så kan skriva en egen. Undrar då om jag skall tänka på ngt speciellt?
 
På vems mark ligger bryggan? Den andra ägaren eller på allmän mark
 
M Mercruiser skrev:
Jag kommer att bli hälftenägare. Så köpa in sig. Verkar inte finnas någon kontraktsmall som passar, så kan skriva en egen. Undrar då om jag skall tänka på ngt speciellt?
Okej, jag kanske var lite otydlig. Vid köp av lös egendom behövs egentligen inget skriftligt avtal, men det är bra ut bevissynpunkt vid en eventuell tvist. Jag skulle utgå från något tillgängligt standardavtal, t.ex. detta.

Men det som är viktigt att komma ihåg är att bryggan i så fall inte är kopplad till din fastighet. Teoretiskt skulle markägaren t.ex. kunna ändra sig och säga att bryggan numera får flyttas till någon annans mark, även om du fortfarande äger (en del av) den. Ett annat problem är att om du skulle överlåta din fastighet är inte bryggan något som ingår i köpet, utan måste överlåtas separat. På samma sätt kan du inte garantera den nya ägaren att bryggan får vara där den är, även om den ägs till 50% av dig eller den du överlåter bryggan till.

Du skulle kunna överväga att göra ett kompletterande avtalsservitut i samband med bryggaffären som ger dig rätt till brygga/båtplats på den fastighet bryggan ligger på idag. Viktigt att komma ihåg är dock att lantmäteriet (som regel) inte går med på att nybilda sådana längre. Men med lite tur kan du ansöka om att få ett egenupprättat avtalsservitut inskrivet i fastighetsregistret och på så vis "bakvägen" få sakrättsligt skydd för vad som egnetligen är ett olämpligt servitut.

Hur ni ska reglera vem som har bästa platsen, vilka besökare som får nyttja den (bryggor kan dock ingå i allemansrätten) etc. är egentligen upp till er, ni kan alltid ha interna regler, ytterst gäller Lag (1904:48 s.1) om samäganderätt.

Är det en dyr och fin brygga kan återigen gemensamhetsanläggning vara värt att tänka på. Är det en billigare brygga är det kanske lika värt att bara köra på en enklare försäljning och ta det lite som det kommer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mercruiser
  • Laddar…
T topmount skrev:
På vems mark ligger bryggan? Den andra ägaren eller på allmän mark
Den ligger på samfälld mark, Där har vi inga bekymmer.
 
M Mercruiser skrev:
Den ligger på samfälld mark, Där har vi inga bekymmer.
Ska man vara petig och fyrkantig (vi är trots allt i juridikforumet ;) ) så är det egentligen ingen skillnad mot om området bryggan är uppförd i hör till en fastighet. I vart fall så länge du inte är delägare i samfälligheten i fråga. Däremot tror jag du kan vara rätt trygg med att delägarna knappast kommer bråka om saken (bryggan verkar ju funnits ett tag). Men det kan vara värt att ha i bakhuvudet att ni så att säga utan rätt nyttjar samfälld mark för att ha en brygga där, särskilt vid framtida fastighetsförsäljningar etc.
 
B
M Mercruiser skrev:
Hej! Vad ska man tänka på om man vill köpa in sig i en brygga till 50%?
Hur utformar man ett lämpligt kontrakt?
Tänker på underhåll, tillgänglighet, besökande, och vem som skall ha "bästa platsen etc.?

Behöver få lite input och ett standard kontrakt. Eller vad som borde ingå i ett kontrakt.

/Vilsen
Kan vara problem att bilda gemensamhetsanläggning för brygga på byns samfällda mark/vatten.
Tveksam om lantmäteriet kan inrätta sådan om de inte är delägare i samfälligheten.
😀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.