Hoppas någon vet hur man bäst bör agera i följande situation:

Vi köpte nyss ett hus där det går ut en länga som står på plintar. Vid besiktningen anmärkte besiktningsmannen på att flera plintar rasat och att andra var av väldigt dålig kvalitet. Vi köpte ändå huset, men i kontraktet kom vi överens med säljaren att han skulle åtgärda plintgrunden på ett fackmannamässigt sätt innan vi tillträdde.
I onsdags var det så dags för oss att "flytta in". Och när vi inspekterar plintgrunden upptäcker vi att arbetet är minst sagt undermåligt. Vissa av de nya plintarna står på trekvart och går att flytta på, andra har ställts på småsten och vickar fram och tillbaka - andra har pallats upp med träklossar flera decimeter.
Det blev såklart ett samtal till säljaren som lovade att skicka dit sin kompis "byggarbetaren" för att kolla på saken.

Nu är frågan - vad är chansen att jobbet görs om på ett bättre sätt? Hur säkerställer man det? Vilken typ av åtgärd tycker ni att man har rätt att kräva för att arbetet ska vara fackmannamässigt - gjutna plintar eller (Ingen specifik åtgärd skrevs in i kontraktet.)

Till saken hör också att vi har köpt köksinredning som ska monteras i delen där huset står på plintar och eftersom vi är osäkra på hur man monterar dessa på ett bra sätt har vi flugit upp min bror och hans sambo som båda är byggare för att göra detta. Men i och med att huset står och bångnar kan man ju inte börja montera något ännu förrän grunden är åtgärdad - vilket betyder att vi kastat ut en massa pengar i onödan för våra vänner kan ju inte göra ett dugg i nuläget och ska snart flyga hem.

Avtalet löd ju att allt skulle vara klart vid inflyttning. Tycker ni att man kan/bör kräva skadestånd?

Ledsen att det blev långt. Är oerhört tacksam för goda råd.
 
Jag är inte juridiskt kunnig, men eftersom säljaren inte har fullgjort sitt åtagande så borde ni kunna ta dit hantverkare som fixar plintarna på säljarens bekostnad. Men ... det är förstås viktigt att dubbelkolla hur ni i så fall ska gå tillväga. Jag vet inte om ni dessutom skulle kunna få skadestånd – det känns ju rimligt eftersom ni inte har kunnat nyttja den delen av byggnaden på avsett sätt och att ni dessutom haft utgifter (vännernas flygbiljetter).
Köpte ni via mäklare? I så fall borde han/hon kunna hjälpa er. Annars erbjuder Villaägarnas riksförbund juridisk rådgivning till sina medlemmar, verkar värt att gå med bara därför;-) http://www.villariks.se/nolog/juridik1.asp.

Hoppas att någon mer juridiskt kunnig kan gå in och svara också. Lycka till!
 
Torpartösen skrev:
Nu är frågan - vad är chansen att jobbet görs om på ett bättre sätt? Hur säkerställer man det? Vilken typ av åtgärd tycker ni att man har rätt att kräva för att arbetet ska vara fackmannamässigt - gjutna plintar eller (Ingen specifik åtgärd skrevs in i kontraktet.)
Det är naturligtvis omöjligt att svara på vad chansen är att jobbet görs på ett bättre sätt än tidigare. Ett arbete blir aldrig bättre utfört än materialet som används, och den som utför arbetet.

I och med att det står att arbetet skall utföras fackmannamässigt tror jag att det är svårt att ange någon specifik metod (såvida det inte endast finns en vedertagen metod som används). Däremot borde någon, t.ex. en besiktningsman, i efterhand kunna säkerställa att arbetet utförts på ett korrekt sätt. Vem som skall stå för besiktningskostnaden har jag ingen aning om, inte heller om ni kan få ersättning för kostnader ni haft för att huset inte var i det skick som det skulle varit enligt kontraktet.
 
Om samma besiktningsman som anlitades tidigare kommer tillbaka och enbart inspekterar plintarna så borde det inte bli så dyrt. (Hm. "Dyrt" beror förstås på hur man ser det, men jag skulle nog bita i det sura äpplet och betala 2 000 för att få bekräftata att allt är som det ska och att jag lugnt kan bygga mitt kök utan att allt brakar ett år senare.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.