Fick en fråga från en gammal bekant och kollega om möjligheten att beställa ett nytt elabb till hans nybygge på en gammal oelektrifierad fritidsstugetomt. Det borde ju gå bra eftersom jag ändå innehar formell behörighet men inte jobbar inom installationsbranschen. Sagt och gjort, formalia med föranmälan och tillstånd från elleverantören klarades av och de mer handgripliga delarna av företaget närmade sig. Kom då att tänka på att det kanske kunde vara ide att ta några bilder och lägga lite kommentarer som ansluter till de frekventa frågorna, diskussionerna här på BH elsektionen.

Vad vi är ute efter i första skedet är att sätta mätarplats i tomtgräns, göra klart med reservkraftintag, uttag samt utgående huvudledning temporärt använd för byggström. Samtidigt inte göra avkall på materialval och lösningar, innehavaren är en mycket noggrann, närmast pedantisk person. Som bönhasande kontorsråtta försöker jag göra så gott jag kan för att hålla fanan åtminstone i en rimlig nivå avseende fackmässigt utförande osv, vill inte öppna för det vanliga tugget hempuleri vs hantverkare här.

-1.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjar med stativ för mätarskåpet, finns nog några färdiga varianter men de verkar rappliga och knappast prisvärda. Här bygger vi själva av delar tillgängliga via elgrossisterna, utgångspunkt blir lätta plastfundament för tex bilvärmeuttag och kraftiga galvade rör och ankarskenor. Rör och skenor kapas noga och liksidigt, hål för vagnsbultar borras i åtta punkter enligt mall och delarna dras ihop. Det hela visar sig bli mycket stadigt och vinkelriktigt, bra att förbereda och sätta skåp och fötter i förväg för att sen rationellt sätta allt på plats i gropen.

På bilden syns kabelskydd i galvad plåt med utvikningar nedtill för att inte ge skarpkant mot kablarna i mark, pga att ankarskenor används för stativet får det bli avsedda klämmor även för fastsättning av skydden. Utgående kabel är N1XV 5G6 i markrör och invid avslutet här är återfyllt med sand som extra försiktighetsåtgärd. I mitten ligger linan för jordtag reservkraft som samtidigt ansluter till utjämning av platta och ringledning runt grundläggningen, utlöpare även mot dagvatteninfiltration och ett par andra grävda schakt vid bygget. Som ekonomiskt val för dessa linor används sjukardelig varmgalvad sk staglina, duger utmärkt för ändamålet och plånboken hålls relativt skadeslös.

-2.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi flyttar lite uppåt och kommer till frånskiljbart mätställe för jordtaget, samtidigt övergång till RK för anslutning till PE i skåpet. Den använda plinten är i detta fallet en potentialutjämningsskena från OBO, samma som man kan använda inne vid centralen om man utjämnar där. Färdiganmälan för anslutning kräver protokoll över jordtagsmätning avseende övergångsmotstånd, vi gjorde mätningarna och medel föll till 46 Ohm vid 1248 Hz hjälpjordsonder i alla fyra kvadranterna. Taget blir i detta fall en blandning av djup och ytjordtag, djupdelen via spett i fem punkter övrigt gemensamt med grundläggning och infiltration.

-3.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En vy efter uppställning och anslutningar på plats. Även skåpet sitter med T-spårbult i ankarskenor så montören ska klara sig med endast led eller ringnyckel för eventuella justeringar. I skåpet ligger en presstång för ändhylsor, pressgeometri hexagon, samt en klipp-skaltång C22 som passar mig bra som amatörelektriker. I överdel respektive skåpsgavel sitter till vänster reservkraftintag och till höger trefasuttag båda CEE 416 6h. Detta för att undvika de dyra och klumpiga externa reserkraftinkopplingsdonen man brukar se i dessa fall. Sitter även vettigt någorlunda utom räckvidd för tex barn där, samt mekaniskt stabil infästning vid såpets falsade skruvade hörn.

-4.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Invändigt övre vänstra delen, avsäkring intag, reservkraftomkopplare samt huvudbrytare inkommande nät. Materialvalet är Hager dvärg (gillas på BH), omkopplare Krauss&Naimer, huvudbrytare Socomec original för GARO skåpet, bör vara ändamålsenligt för detta sammanhang. Avkall fick göras på den kända huvudregeln in på udda och ut på jämna anslutningsnummer, men här ger det mindre ledningsdragning och även visuell direkt överskådlighet så det må vara hänt. Säkringen är rent överströmskydd enligt intagets märkdata dvs 16A, omkopplaren är Ith 32A lämpligt för ett skåp DII 25A, huvudbrytarens data får GARO stå för enligt norm för dessa mätarskåp, SS 430 01 10 utg 8 med kundbrytare efter mätning och minst IP24 vid fristående montage på tex stolpe.

Samtliga interna förbindningar är utförda med RK, 6mm2 identifieras via färgerna brun, svart, grå för L1-L3, blå N och gulgrön PE. För 2,5mm2 hade vi tyvärr endast svart, blå och gulgrön men faslikheten är ändå kontrollerad genom provning/mätning. Samtliga ledare är försedda med pressade ändhylsor, hylsorna är av typen med isolerkrage och sekkantpressade. Ger en mycket fin kontaktsäkerhet och med korrekt åtdragning av förbanden kan man sova lugnt om man har oro för glapp, dålig kontakt.

-5.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Invändigt övre högra delen, dvärg 16A med efterföljande 30mA JFB för trefasuttaget. Plintar DIN-monterade för N-PE sitter där normalt plint för utgående ledning finns, skenan är utbytt till en som täcker fulla bredden och täckplåten moddad med lika långt spår för normapparater, samtidigt lite stabilare skruvfastsättning av täckningen via distansbult. Original överfallsklämma för PE sitter kvar för inkommande PE från servisplint och samkoppling till jordtagsledaren. Utgående kabel ansluten på dvärgens ovansida, (fritt att klaga på att det ligger dubbla anslutningar under klämmorna där men det tar jag gärna och med rak rygg).

-6.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En detalj för mekaniskt skydd av plåtgenomföringen, det är en avskuren strypnippel med tillhörande kontramutter, dragen genom baktycket på apparaterna och kontradragna invändigt. Med en bit kabelskal över RK och allt trätt genom nippeln torde alla krav vara uppfyllda utom tillverkarens anvisningar, men det kan man också ta. En liten brist i denna delen är de vassa skruvarna i N-PE plintarna, lätt att få skador som ger brottanvisningar där, med hylsa även på N1XV fåtrådiga ledare blir det dock lite bättre, (men inte bra).

-7.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uttaget är CEWE numera ABB och är i mina ögon av hög klass, de har tex förberedda dräneringsöppningar invändigt bakåt och sen i fotplattan nedåt, kan vara bra vid detta relativt utsatta montageläge.

-8.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dito reservkraftintag.

-9.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En elanläggning ska ju i lämplig omfattning dokumenteras och uppmärkas så att man kan orientera sig vid arbete, underhåll eller manövrering. I detta enkla fall tycker jag att en adekvat permanent klartextmärkning är tillfyllest. Någorlunda logisk flödesbaserad placering av komponenterna hjälper även till i det fallet, här vänstra delen....

-10.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


... och motsvarande överlappande mot högra delen.

-11.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutet kröner verket, bara att skicka färdiganmälan till EON och invänta servisanslutningen.

Det är riktigt kul att göra lite småjobb praktiskt en eftermiddag i trevligt sällskap måste jag säga. Om man kan få de ersättningsnivåer som man ibland ser omnämnda här på BH för eljobb så är det nästan lockande att fylla upp verktygslådan och materialbingen på ett ändamålsenligt sätt. En partiell omsadling är faktiskt ganska lockande, och bara ett besök hos grossisten med en resa ToR kund blev det också, (materialpåslagen går jag inte in på). :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 20 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat, det jag ev saknar är en liten lampa som tänds när nätspänningen återvänder.
 
Nu åker du på att dra all kabel invändigt också! :) Vi väntar på fler bilder. Fint jobb, min invändning är om det är tillåtet med isolerade ändhylsor till 2,5 mm² gul/grön?
 
Man får ståpäls, gudars så snyggt, tydligen två pedanter.

P
 
Testhålen på huvarna till Diazederna är inte orienterade åt samma håll, men det får väl passera den här gången.
 
  • Gilla
  • Haha
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Beröm ska du ha! det där lyser proffs lång väg! och visst är det kul att vara pedant, man blir ju rätt nöjd med sig själv när man varit lite överpetig och gjort en estetisk och säker installation, visst kostnade blir högre än att ta "genvägar" men som sagt, känslan av välbefinnande infinner sig inte om man skruvat upp ett Linglong-uttag eller spikat upp en EKK synligt med TC-klammer...
 
elmont skrev:
Snyggt jobbat, det jag ev saknar är en liten lampa som tänds när nätspänningen återvänder.
ja, där håller jag med, en glimlampa gärna på utsidan av skåpet, förslagsvis bredvid intaget, det underlättar.
 
Snyggt.
Ser ut att vara TN-S helt igenom, inklusive från reservkraftsintaget, eller är N och PE förbundna någonstans i reservkraftskretsen?
 
Snyggt.
Har man gott om tid och folk som vill betala för det så går det göra underverk.
 
Mycket snyggt, så vill jag också ha det i mina installationer. Får köra med mimikrymetodiken.. :cool:

Men, inte är du en bönhas!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bönhas

Men, om du skulle vara det så kan du nog sova lugnt för att "Intet ämbete hafwe mackt at jaga bönhåsor uthan Borgmästare och Rådz bewilning och wetskap. " :rolleyes:
 
elmont
Snyggt jobbat, det jag ev saknar är en liten lampa som tänds när nätspänningen återvänder.
electrocuted
ja, där håller jag med, en glimlampa gärna på utsidan av skåpet, förslagsvis bredvid intaget, det underlättar.
Det skulle givetvis sitta fint även här och är ju något som finns och ska finnas på ett reservkraftintag. Vi hoppade över den detaljen i dettta fallet, finns en hel del andra fastigheter och ljuspunkter i närheten som kan tjäna som indikering på återvändande nät.

Slugge
Nu åker du på att dra all kabel invändigt också! [bild] Vi väntar på fler bilder. Fint jobb, min invändning är om det är tillåtet med isolerade ändhylsor till 2,5 mm² gul/grön?
Invändigt får han dra själv, men lite hjälp ska jag ge där också. Får ta lite bilder på den delen, det blir en ganska konventionell installation, men lite utöver vanliga lunken kan det nog bli här och där.

prototypen
Man får ståpäls, gudars så snyggt, tydligen två pedanter.
Vi får begränsa oss till 1,5 pedanter om möjligt, jag brukar för egen del försöka utföra manuella jobb av den här typen med lite tanke först och relativ noggrannhet, brukar löna sig. Att ha rätt verktyg och delar ordnat på plats, sen rationellt och lite i tempojobb göra lika jobb lika, och att mäta noga, hålla horisontal och lodlinje, ordna fixturer osv är vad jag har erfarit lite av grund 1A för att lyckas få det snyggt och snabbt. Det är mest en inställning till att lära lite varje gång och aldrig vara helt nöjd och söka lite förbättringar, kan vara kul när man ändå bönhasar.

mycke_nu
Testhålen på huvarna till Diazederna är inte orienterade åt samma håll, men det får väl passera den här gången.
Det värker in i själen på mig att du direkt ser dessa fatala brister.

electrocuted
Beröm ska du ha! det där lyser proffs lång väg! och visst är det kul att vara pedant, man blir ju rätt nöjd med sig själv när man varit lite överpetig och gjort en estetisk och säker installation, visst kostnade blir högre än att ta "genvägar" men som sagt, känslan av välbefinnande infinner sig inte om man skruvat upp ett Linglong-uttag eller spikat upp en EKK synligt med TC-klammer...
Nu är jag inte proffs i den meningen och inte fullt ut pedant heller, men tycker att man ska försöka fixa saker på ett bra sätt och helst lite bättre nästa gång. Det blir ganska snart helt naturligt att göra saker på ett sätt som kan verka överpetigt osv, men det ska inte behöva inverka negativt ekonomiskt eller i tid om man inte går till överdrift.

Bo.Siltberg
Snyggt.
Ser ut att vara TN-S helt igenom, inklusive från reservkraftsintaget, eller är N och PE förbundna någonstans i reservkraftskretsen?

Det är TN-S hela vägen, servisen är beställd så och kabeln de redan har framme är femledare. Så åtminstone till kabelskåpet på andra sidan vägen blir det TN-S.

EyEr0n
Snyggt.
Har man gott om tid och folk som vill betala för det så går det göra underverk.
Som jag nämnde ovan har det inte så mycket med tid eller kostnader att göra. Delarna för detta jobbet är billiga, och använda på ett sätt som snarare underlättar jobbet och gör det snabbt och enkelt, dessutom trevligare när det är något man inte yrkesmässigt sysslar med.

Det som är gjort hittills med mätarplatsen, jordtag, utjämning, huvudledning dvs det som i princip följs på bilderna bär en materialkostnad på ca: 10 kkr, arbetstid effektiv inkl uthämtning av material och adm mot EON, mätningar, skyltning uppgår till 5 h, resa i detta fall mindre än 1 h ToR. Alltså kanske vad man skulle kunna kalla en normalarbetsdag med raster osv 7-8 h.

Summerat någonstans runt eller strax under 15 kkr, inte så farligt tycker jag. Nu utelämnar jag materialpåslag, timdebiteringsnivåer mm men tror inte man behöver fara illa och svälta om man skulle ge sig in på denna banan mer organiserat. För min del skulle det dock bli enahanda och lite tråkigt i längden så jag känner mig priviligierad som kan göra vad jag tycker bäst om jobbmässigt.

Ludwig
Mycket snyggt, så vill jag också ha det i mina installationer. Får köra med mimikrymetodiken.. [bild]

Men, inte är du en bönhas!
[länk]

Men, om du skulle vara det så kan du nog sova lugnt för att "Intet ämbete hafwe mackt at jaga bönhåsor uthan Borgmästare och Rådz bewilning och wetskap. " [bild]

Självklart ska du ha det så om du vill, själv är bäste dräng. Mimikry kommer jag ihåg från när jag samlade insekter som liten grabb, vill minnas att det då avsåg "skyddande likhet" är det så du menar.

Nej, bönhas kan man ju inte vara om skrået verkligen städades ut 1846, men f-n vet vad gäller vissa verksamheter.
 
Ett föredömme...hoppas fler kan ta efter detta exempel !
Mycket snygg och smart lösning med motorvärmarstolparna :D
 
Japp, mimikry är ju när t.ex. ofarliga djur har ett utseende som efterliknar farliga djur för att undvika att bli uppätna.

I detta fallet syftade jag dock på att om man gör så det ser fackmannamässigt ut är det ingen som reagerar på utseendet i alla fall, och absolut är själv bästa dräng!

Snyggt jobbat återigen, alltid kul med snygga jobb oavsett hantverk!
 
Snyggt jobb, tänk om man alltid hade kommit till så fina anläggningar.
Har bara en stilla undran. Hur har du/ni löst försäkringsfrågan?
 
O
Ltrevligt med lite "porr" så här på lördagsmorgonen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.