Jag har nu spacklat och putsat i en evighet och väggarna är äntligen raka och golvet lutar lagom mycket. Dags att täta, sätta plattor och inte göra några klantigheter med VVS alltså. Några frågor har dykt upp:
1. Vattenledningarna till duschen är Prisol 15 mm som dras i tvättstugan bredvid och in i blandaren genom väggen. För att de ska gå i tvättstugan och inte gå ut i hallen också så har jag tvingats sätta genomgångarna och blandaren i kanten av duschutrymmet, nära duschdörren istället för mitt på väggen. Den kommer att hamna precis i utbuktningen på den böjda duschdörren när den svängs in i hörnet. Det finns tillräckligt med plats för att manövrera vreden.
Får man göra så?
2. Är det lättast att få snygg kant på kaklet eller på gipsskivan i taket? Jag tänkte sätta taket sist för att ha någon centimeter att spela på när jag skär kaklet i väggens överkant, men nu funderar jag på att göra klart taket först. Kan man ha list i skarven mot taket eller ser det fult ut?
3. När jag ska planera kakel och klinker så gäller det att få silen rätt över golvbrunnen. Sedan ska helst fogarna på golvet passa ihop med fogarna på väggarna (det blir 10x10-plattor på golvet och 20x20 på väggarna så det borde funka). Då borde det väl vara enklast att börja med golvbrunnssilen, fortsätta med hela golvplattor runt silen och avsluta med väggarna? Om jag börjar med väggarna och anpassar golvplattorna efter väggens fogar så kan ju silen hamna helt fel. Visst går dess placering att justera en aning, men inte 5 cm som det blir i värsta fall.
4. Ur golvet kommer ett nytt 110mm-rör med muffänden i rätt höjd. Kommer muffens gummitätningar att täta mot toalettstolen eller behöver jag ha en extra gummipackning?
5. Vågar man koppla vattnet med klämringskopplingar själv eller ska man ta in en röris? Om jag gör det själv, kommer då en röris att ställa upp på att koppla på vattnet från tvättstugan till badrummet? Där är det nämligen mycket krångligare med massa avstick, inga avstängningar och konstiga rördimensioner som jag inte vågar röra. Vissa hantverkare kan ju krångla om man gjort lite arbete själv och de inte får göra allt på sitt sätt.

Jag lägger upp lite bilder när projektet framskrider.
 
1. Finns inga bestämmelser på placering men våtzon 1 blir större.
2. Lättare att jobba med gips än kakel. En mjukfog tycker jag är snyggast men det är helt ok med taklist.
3. Detta går att mäta ut innan så det spelar ingen roll var du börjar.
4. Det ska inte vara ett 110 rör med muff här, det ska vara en klosettanslutning egentligen. Dock finns det övergångar att köpa där det följer med en gummitätning.
5. Ja det vågar man, dock ska man kolla alla kopplingar efter trycksättning. Gjort hela mitt hus själv och det håller än (7 år). Beror helt på vem man anlitar, finns både och.
 
  • Gilla
Mike_the_pip3 och 1 till
  • Laddar…
Huggan har svarat så fint på alla frågor och jag delar hans åsikt,

Förutom 2, jag hade gjort klart taket först o målat.
:whistle:

ett tips på fråga 2 är om du har tätskikt där väggduk viks ner på golvet så kan man vänta med tätskiktet på golvet o sätta alla plattor på vägg först. Så slipper man kladda /kliva /risk för att skada tätskiktet på golvet. Sen när väggen e klar limmar du tätskiktet på golv o fortsätter. Bara tips om man ska göra det själv :D Använder du tex alfix med 2komp lim överallt och skarv o vägg/golv liv måste du sätta all tätskikt innan plattor.

Mjukfog i taket är mest cleant tycker jag och det passar i badrummets design.

5. Tips välj vvs:are innan du börjar koppla så du inte står där med några kopplingar gjorda och den du valt inte har tid. De som har tid inte vill fortsätta pga ditt eget arbete (y) brukar inte vara några större problem.

Kul att du gör alla moment själv, ska följa tråden (y)
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.