Har ett garge som är isolerat, men ej uppvärmt där jag skulle vilja sätta upp en isolerad innervägg (röda sträcket på ritningen) och sedan använda den ytan längst bak som kontor.

Planen är att:
- Sätta WoodUp på väggarna (spelar in ljud så behöver lite ljudabsorbenter)
- Lägga ett klick-golv med matta över
- Sätta en luft-ventil i innerväggen

Vad tror ni blir bäst för uppvärmning? Är det ens genomförbart och funkar det att göra såhär?

Tacksam för alla tips!
 
  • Ritning av garage med markerat rött streck där en ny innervägg för kontor planeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Ja det funkar nog bra men några frågetecken har jag. Ventilation mot garaget vill du nog undvika utan lös ventilationen ut istället. 2 passiva eller en aktiv med fläkt och fuskvärmeåtervinning är mitt förslag.

Varför göra jobbet att lägga klickgolv och matta när det finns okej heltäckningsmattor billigt, är det golvkalt är sånna med knoppar bra.

För värme känns elelement logiskt med hänsyn till vad du tänkt göra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Ja det funkar nog bra men några frågetecken har jag. Ventilation mot garaget vill du nog undvika utan lös ventilationen ut istället. 2 passiva eller en aktiv med fläkt med "fuskvärmeåtervinning" är mitt förslag.

Varför göra jobbet att lägga klickgolv och matta när det finns riktigt okej heltäckningsmattor billigt, är det golvkalt är sånna med knoppar bra.

För värme känns elelement logiskt med hänsyn till vad du tänkt göra.
Tack för svar! Har för mig jag läste att man inte kunde lägga heltäckningsmatta direkt mot betongen, men går de så är ju att föredra!

Såhär ser baksidan ut på garaget nu, de sitter 2 luftventiler där men då bör man sätta något liknande på ena sidan kanske för garagedelen och byta ut dessa mot vad du föreslog?
 
  • Baksidan av ett vitt garage med två luftventiler och byggställningar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
F fekberg skrev:
Har för mig jag läste att man inte kunde lägga heltäckningsmatta direkt mot betongen, men går de så är ju att föredra!
Det går alldeles utmärkt om man väljer rätt matta!
Den ska inte ha plastad baksida och kallas ofta nålfiltmatta men jag misstänker att det inte alltid är helt rätt. Håll utkik efter om dom rekomenderas i källare gör dom det funkar dom på betong, alla med knoppar under funkar också såklart.

Finns t ex på byggmax ;)

Angående ventilationen tycker jag du bör ordna så du har 2 passiva eller 1 aktiv/del. Väljer du passiv kan man hjälpa till genom att sätta en lågt och en högt. Väljer du en med fläkt kanske du ska kolla upp ljudnivån.
 
  • Gilla
fekberg
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Angående ventilationen tycker jag du bör ordna så du har 2 passiva eller 1 aktiv/del. Väljer du passiv kan man hjälpa till genom att sätta en lågt och en högt. Väljer du en med fläkt kanske du ska kolla upp ljudnivån.
Bra tips, tusen tack för det! Ja, ljudnivå är viktigt och vill ju helst ha så nära ljudlöst de går. Får googla runt lite på det :)
 
Rickard.
F fekberg skrev:
Bra tips, tusen tack för det! Ja, ljudnivå är viktigt och vill ju helst ha så nära ljudlöst de går. Får googla runt lite på det :)
Två sånna monterade hyfsat diagonalt är ganska tyst och framförallt enkelt. Kan du nyttja nått av det du har redan blir det ännu enklare. I ett kontor tänker jag att man inte behöver något mer märkvärdigt, blir det dålig luft någon gång är det ju bara att ställa upp dörren nån minut.

En friskluftsventil modell FRESH TL 80-F-DBS monterad på vägg, bullerdämpande, 7,8 l/s.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Räcker woodup för att få en bra inspelningsmiljö? Jag gissar att du behöver något som absorberar ljuder bättre och då kanske det är bättre att lägga pengarna där på en gång. Gör du en " öppen" vägg dvs att hela väggen absorberar ljud från kontorsidan så kan det iofs kanske räcka.
 
Z z_bumbi skrev:
Räcker woodup för att få en bra inspelningsmiljö? Jag gissar att du behöver något som absorberar ljuder bättre och då kanske det är bättre att lägga pengarna där på en gång. Gör du en " öppen" vägg dvs att hela väggen absorberar ljud från kontorsidan så kan det iofs kanske räcka.
Nej tvivlar på att det räcker, men det är ett bra komplement. Jag har några Auralex ProMAX (https://auralex.com/promax-v2/) som jag brukar ställa runt när jag kör voice over, men det hjälper väldigt mycket med en OK absorbering runtomkring.

Har satt Acoustic Foam Panel på väggar innan, men det fångar värme något enormt, vilket kanske iofs hade varit positivt i detta fallet... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.