Hej,
Vi går i nybyggarplaner har tittat på en tomt och pratade med SEB idag och de sa att de kräver 20% i kontantinsats av den totala produktionskostnaden för att bevilja lån. Det blir ganska mycket pengar, hade hoppats på 15% som på vanliga villor. Är det någon som vet om det är samma på alla banker eller om det går att förhandla ner?
 
15% Länsförsäkringar nyligen.
 
Det där borde bero lite på var man bygger och hur marknadsförutsättningarna ser ut just där.

Det väsentliga är att det färdiga huset kommer att kunna belånas med 85% (eller vilken gräns, just den banken tillämpar) av sitt marknadsvärde. Och marknadsvärdet är inte samma sak som byggkostnaden. Utan vad ni skulle få för huset om ni säljer det.

Om SEB säger 20% så är det troligen en marginal de vill se, för den händelse att marknadsvärdet blir lägre än byggkostnaden.
 
hempularen skrev:
Om SEB säger 20% så är det troligen en marginal de vill se, för den händelse att marknadsvärdet blir lägre än byggkostnaden.
Deras argument bakom var att nybyggen tenderar att dra iväg prismässigt, och jag förstår logiken. Dock blir det väldigt mycket pengar med 20%, området vi kommer bygga i är populärt och jag är ju övertygad om att marknadsvärdet kommer bli betydligt högre än produktionskostnaden, men det är ju bara min nuvarande åsikt.

Men av det jag läser från _kiM_ så låter det ju som att det borde vara förhandlingsbart. I dagsläget vill jag bara vara säker på att jag får köpa tomten, men det kräver ju en fullständigt produktionskalkyl.

_kiM_: Var nånstans i Sörmland har du byggt?
 
Som hempularen skriver, produktionskostnad kontra marknadsvärde.

Vi hade inga krav alls på kontantinsats vid vårt nybygge, hade en för marknaden billig tomt samt att de färdiga objekten såldes långt över vad vi skulle bygga för. Värderingen innan lånen skulle sättas gav till slut att kreditivet var nyttjat till 80% av värderingen.

Hör med banken hur de ser på förutsättningarna, du får nog bäst svar då, och prata med fler banker!
 
Glöm inte, att göra i ordning tomten kostar några hundra tusen kronor också.
 
eran skrev:
Vi hade inga krav alls på kontantinsats vid vårt nybygge.!
Men det måste varit innan lagändringen eller? Vet inte när du byggde, men nu är det ju lag på att banken inte får låna ut mer än 85%, så det är väl det som sätter käppar i hjulet, tomten är ganska dyr, men färdigbyggda villor i området går ju för stora summor så marknadsvärdet borde bli högre.

Ska naturligtvis kolla andra banker också, ska även förhandla lite med SEB, just nu var det bara via deras telefontjänst jag diskuterade detta.
 
Rent logiskt så blir inte ett nybyggt hus värt mer än max byggkostnaden. Om en spekulant kan välja på att köpa ett färdigt nybyggt hus för 4 milj, eller att själv bygga ett identiskt för 3,5 milj.

Det är skillnad mot för några år sedan när marknaden var stigande, då kunde man nästan räkna med att marknadspriset ökade med 10 - 15% "av sig själv" under byggtiden. Det kan lätt feltolkas.

Samma sak om man får en billig eller subventionerad tomt, då kan man säkert räkna in det verkliga marknadsvärdet av tomten.
 
Ska bygga i Eskilstuna.

SEB sa också 20% till oss så där blev det inget.
 
hempularen skrev:
Rent logiskt så blir inte ett nybyggt hus värt mer än max byggkostnaden. Om en spekulant kan välja på att köpa ett färdigt nybyggt hus för 4 milj, eller att själv bygga ett identiskt för 3,5 milj.

Det är skillnad mot för några år sedan när marknaden var stigande, då kunde man nästan räkna med att marknadspriset ökade med 10 - 15% "av sig själv" under byggtiden. Det kan lätt feltolkas.

Samma sak om man får en billig eller subventionerad tomt, då kan man säkert räkna in det verkliga marknadsvärdet av tomten.
Det här verkar vara väldigt svårsmält, men ack så sant.
 
hempularen skrev:
Rent logiskt så blir inte ett nybyggt hus värt mer än max byggkostnaden. Om en spekulant kan välja på att köpa ett färdigt nybyggt hus för 4 milj, eller att själv bygga ett identiskt för 3,5 milj.

Det är skillnad mot för några år sedan när marknaden var stigande, då kunde man nästan räkna med att marknadspriset ökade med 10 - 15% "av sig själv" under byggtiden. Det kan lätt feltolkas.

Samma sak om man får en billig eller subventionerad tomt, då kan man säkert räkna in det verkliga marknadsvärdet av tomten.
Det är jag helt med på och inget jag räknar med. Anledningen till att jag tror att marknadspriset kommer vara högre än produktionskostnaden är att jag räknar med att göra en hel del själv, inte att priserna stiger "av sig själv".

Problemet är lite att banken har sett ganska många som försökt göra saker själv där det inte blivit så i slutändan.... Jag hoppas dock inte tillhöra den skaran :)
 
Redigerat:
hempularen skrev:
Rent logiskt så blir inte ett nybyggt hus värt mer än max byggkostnaden. Om en spekulant kan välja på att köpa ett färdigt nybyggt hus för 4 milj, eller att själv bygga ett identiskt för 3,5 milj.

Det är skillnad mot för några år sedan när marknaden var stigande, då kunde man nästan räkna med att marknadspriset ökade med 10 - 15% "av sig själv" under byggtiden. Det kan lätt feltolkas.

Samma sak om man får en billig eller subventionerad tomt, då kan man säkert räkna in det verkliga marknadsvärdet av tomten.
Det där stämmer kanske inte riktigt, nu är uppgifterna ett år gamla men se här https://www.byggahus.se/ekonomi/tobins-q-kommun-kommun Där står tobins Q för alla kommuner.
"Tobins q visar på förhållandet mellan priset på ett begagnat hus och
produktionskostnaden för ett småhus. Ju högre värde på Tobins q, ju mer
lönsamt bör det vara att bygga. Om kommunen har ett värde under 0,8
innebär det sämre förutsättningar för att bygga nytt. Inom en kommun
kan värdet på Tobins q variera.

"
 
surfarn skrev:
Det där stämmer kanske inte riktigt, nu är uppgifterna ett år gamla men se här [länk] Där står tobins Q för alla kommuner.
Intressant! Ja, min kommun hade ett tobins q-värde på 1.2 för 2010 och tycker det verkar stämma ganska bra om jag jämför tomtpriser med befintliga kåkar som säljs. Men den största "vinsten" räknar jag som sagt att få genom att lägga ner eget arbete, allt annat blir en bonus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.