M
Hej på er!

Vänder mig hit då jag många gånger fått hjälpsamma svar här.

Jag och min sambo är på gång och ska köpa hus, och just nu så verkar det som att affären går i lås.

Det jag undrar är då;
Vi har ett färdigt lånelöfte för bolånett.
Vi är dock fundersamma över kontantinsatsen. När köpet bekräftats och vi bokar tid för att skriva kontrakt trakter så ska ju handpenningen betalas.
Jag har läst om banken som vi valt att ta blancolån från, och vi skickar då in en ansökan, får hem papper, skriver på och skickar tillbaka dem och får sedan utbetalningen efter några dagar.

Ni som köpt bostad tidigare; fungerar detta smidigt, eller inne det en risk att säljaren och mäklaren blir otåliga under tiden vi inväntar utbetalningen?
Eller är det helt enkelt så här det i regel går till, så att man inte ska sitta på kontantinsatsen redan innan köpet?
( förutsatt att man inte har finansieringen att betala den utan att behöva ta lån, såklart )

Vi är lite oroliga över att säljaren ska bli otålig och vända sig till dem som har budet under oss, om det är så att de kan genomföra köpet mycket fortare... alltså om de redan har sin kontantinsats klar.

Det blev kanske lite snurrigt, men som sagt, jag vänder mig hit då jag fått många hjälpsamma svar härifrån tidigare!

Tack!
Maja
 
BirgitS
Jag har för mig att när vi köpte och sålde senast stod det i köpeavtalet att köparen hade en vecka på sig att betala handpenningen annars gällde inte avtalet.

Om det är på gång med ett köp, alltså redan det är helt klart, är det bra att skicka in en ansökan och få tillbaks pappren men vänta med påskriften tills det är helt klart för att snabba på. Samt att ni måste ta upp med mäklaren nu hur det ligger till för att inte få problem senare.
 
M
Nja, köpet är inte riktigt klart det verkar dock inte som att vi blir överbudade, men blir vi det så lägger vi ett högre bud.

Vi är alltså inte helt hundra på hur stor summan för kontantinsats kommer att vara, eftersom att vi inte vet säkert hur stort vårt vinnande bud kommer att vara.
Ska vi skicka iväg en ansökan om lånelöfte för kontantinsatsen så behöver vi ange summan...
 
Hej!

Min erfarenhet är att det fungerar smidigt. Så snart kontraktet är påskrivet har ni normalt en vecka på er att betala handpenningen. När ni skickar in papperna till er bank för blancolånet för handpenningen ber ni samtidigt banken att direkt skicka pengarna till mäklarens klientmedelskonto. Banken skickar alltså inga pengar till er utan direkt till köparen/mäklarens klientmedelskonto enligt er instruktion. På det viset klarar ni en frist på en vecka utan problem. Ha löpande kontakt med er bankman och skicka kontraktet till banken per mejl så snart det är påskrivet så att banken vet och kan börja förbereda. Bankerna är vana vid detta och vet att ni har en deadline från kontraktsdagen. Lycka till!
 
M
Se där, ännu en gång har jag klockrent svar härifrån. Det här forumet är underbart.

Tack så mycket! Skönt, då behöver jag inte oroa mig redan nu, haha. Tack ännu en gång! :)

Maja
 
Det du kan göra är kanske också att få lånelöfte på ett blancolån som skulle motsvara ert maxbud, och sedan skicka tillbaka underskriva papper med justerade siffror när ni vet vad allt landar på. Men det enklaste är att fråga er bankman om hur banken brukar lösa det. Jag vet exakt hur nervös man är, men det brukar lösa sig smidigt. Det jobbiga kan ju vara att vänta på postgången när man lovat att pengarna ska vara inne inom en vecka... :)

Som svar på din fråga hur det brukar gå till är det väldigt olika såklart, antar att många tar blancolån (alla som köper först och säljer sen) vilket nog är det vanligaste. Säkerligen är det också anledningen till att man har sju dagar på sig.
 
BirgitS
BirgitS skrev:
Jag har för mig att när vi köpte och sålde senast stod det i köpeavtalet att köparen hade en vecka på sig att betala handpenningen annars gällde inte avtalet.

Om det är på gång med ett köp, alltså redan det är helt klart, är det bra att skicka in en ansökan och få tillbaks pappren men vänta med påskriften tills det är helt klart för att snabba på. Samt att ni måste ta upp med mäklaren nu hur det ligger till för att inte få problem senare.
Ändrade lite i texten innan jag postade och då var det ett ord som inte längre kom med. Så här var det tänkt:

"Om det är på gång med ett köp, alltså redan innan det är helt klart"
 
Visst är det samma bank som beviljat er bolånet som ni ska ta blancolånet i? I sådant fall kan de garanterat hjälpa er att få blancolånet så snabbt som ni behöver det. Prata med banken så är jag säker på att de kan hjälpa er.

/Krille
 
Varför tar ni blancolån? Köper ni ett hus utan att ha minst 15% utav vad huset kostar inklusive pantbrev o lagfart?
 
Det ser lite lustigt ut när man nämner "kontantinsats" i samma mening/stycke som "blancolån".

Finns inga sparpengar att ta till?
Det kan ju bli stora ränte- och amorteringskostnader.

PS
Tvåa på bollen.
Tjorven slog mig med en minut (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
Tjorven123
  • Laddar…
De flesta banker tillåter idag att man bara har 10% kontantinsats så kan man ta blancolån på de resterande 5% Tror även att SBAB erbjuder blancolån på nästan hela kontantinsatsen.
 
Fairlane
Handpenning och kontantinsats är väl inte riktigt samma sak?

I min värld så är handpenningen den del som skall betalas till säljaren (normalt mäklarens klientmedelskonto) i samband med att man skriver kontrakt. En vanlig del är då 10%, men det är ju en överenskommelse man kan göra.

Kontantinsatsen är den del man måste kunna betala själv då banken inte ger lån fastighetslån för den. Den delen är på 15%. Det är möjligt att banken kan låta en betala dessa 15%, eller delar av det, med blankolån.

Att inte ha pengar till handpenning är inte så märkligt om man har en fastighet att avyttra: Det behöver inte vara något problem. Nu ligger ju inte huset i Stockholm (om jag förstår saken rätt), men om man tänker sig ett hus i Stockholm som säljs för 6 miljoner så blir handpenningen normalt 600'. Det har man kanske inte liggande i byrålådan. Däremot kanske man har en fastighet (eller bostadsrätt) som man ska sälja som kommer ge 1 miljon mer än vad man har i lån på den. Då är det ju lugnt, man behöver bara låna av banken under en begränsad tid. Banken bör vara tydlig med hur de kan hjälpa till. Om man inte har någon del till kontantinsats och inget att sälja så bör nog banken meddela hur det påverkar, redan när man får lånelöftet. Köper man en fastighet för 1 miljon är det åtminstone troligare att man har till handpenningen.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Att ta ett vanligt blancolån verkar dumt. Prata med banken om ett överbryggningslån istället, det borde bli billigare.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.