Kontantinsatsen kan du lägga in efteråt (det gjorde vi), du kan oxå om du har ett bra värde på befintlig bostad använda det som säkerhet och ta ett "vanligt lån" på det istället för kreditiv till bättre ränta, sen när det är sålt och säkerheten försvinner så lägger man över det på kreditivet och i slutändan vanliga lån. det tjänar man många räntekronor på, men du måste ju självklart ha ett godkänt kreditiv oxå.
 
Vi kommer att använda de pengarna till att betala de sista räkningarna med. Alltså räknas de som vanlig kontantinsats i vårt fall och så tror jag de flesta banker resonerar.
 
Vi har just blivit beviljade ett nybyggnadslån på x kronor med slutlig finansiering på y kronor där y=x-kontantinsatsen.

Vi kan alltså bygga för x kronor men måste när bygget är klart och kreditivet omvandlas till ett vanligt huslån lägga in kontantinsatsen för att komma ner på det belopp som banken har beviljat oss.
 
Vi har fått samma som Inger
Vi måste bo kvar i nuvarande hus till det nya blir klar, alltså kan man inte få ut kontantinsattsen till man har flyttat ut.
Så kreditivet är för hela kostnaden av tomten och bygget.
 
Med risk för att låta som en riktig gröngöling...

Vad är det för skillnad på "vanligt villa lån" och byggnadskreditiv? Förutom högre ränta på kreditivet.

Vår bank har föreslagit att lägga upp "vanligt bostadslån" direkt. Vi har köpt en ganska dyr tomt kontant och det tar dom som kontantinsats.

/Berit
 
Skillnaden är att på en kreditiv betalar du inte för "hela lånet" på en gång som på ett vanligt lån.

Banken betalar dom räkningar som du får av entreprenörer. Du betalar ränta på bara den delen av lånet (kreditivet) som du använder.

Det blir dyrare för er att betala ränta från dagen ett för hela summan.

Jag förstår inte att banken rekommenderar er att ta ett vanligt lån. Ränteskillnaden är inte så stor idag.
Den ränteskillnad vi har:
huset vi bor nu 5.30%
kreditivet 5.70%

När huset är byggt då är det dags att "konvertera" lånet till ett vanlig lån. När ni har flyttat in ;D
 
På ett byggnadskreditiv betalar du bara ränta på dom utlägg du haft vartefter dom kommer, du skickar bara fakturorna till banken, så stiger lånebeloppet sakta men säkert (räntan oxå :-/) på ett villalån betalar du ränta på hela beloppet direkt. har du byggnadskreditiv så tar det faktiskt ganska lång tid att komma upp i totalsumman så det lönar sej garanterat trots att räntan är lite högre.
 
Det beror lite på vad man köper för hus skulle jag vilja säga. Får man bara en (visserligen stor) räkning så kan man väl köra med vanligt villalån på direkten. Köper man exempelvis ett modulhus så blir det inte många räkningar.
 
Där skulle jag ju gissa att du får hamstra pengarna på ett konto tills den stora räkningen kommer, dvs du får betala ränta ialla fall, men jag kan ha fel... Det måste ju i alla fall bli fler räkningar, eller tar modulhusen hand om VA.ansluting och byggel oxå??
 
cattis skrev:
Där skulle jag ju gissa att du får hamstra pengarna på ett konto tills den stora räkningen kommer, dvs du får betala ränta ialla fall, men jag kan ha fel... Det måste ju i alla fall bli fler räkningar, eller tar modulhusen hand om VA.ansluting och byggel oxå??
Det är nog lite olika med det. Men om totala byggtiden är två-tre veckor och du får betala ränta för, låt säga, en månad så blir det kanske totalt sett billigare än ett byggnadskreditiv. Jag bara gissar...
 
Det är några husleverantörer som inte tar betalt tills huset är färdigt byggt men jag tror inte att husleverantörer betalar dina räkningar till komunen, kran, byggel, byggvatten, bygglov, etc.

Den totala kostnader som vi har räknat för komun, el, etc. är ca 185000. Sen kommer pantbrev.

I vilket fall som helst lånar sig alltid med kreditivet. Mest om husleverantören INTE skickar räkningen tills huset är klar (då behöver du inte använda kreditivet) ;D
 
Tack för svaren. Vi planerar bygga med Trivselhus och banken är Handelsbanken som Trivselhus har avtal med.
Lånet blir med SHB i England. Antagligen existerar inte byggnadskreditiv här. Ska kolla.

Berit
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.