Hallå, :)

Som sagt så smattrar kontaktorn till pumpen alldeles för mycket när tryckvakten slår av och på. Så pass att sonen vaknar om kvällarna när vi spolar i toaletten eller diskar osv. Finns det någon sorts elektroniskt styrd variant som är tyst, eller finns det någon annan lösning?

Mvh //David & Lotta
 
S
Om det är så att kontaktorn "smattrar", alltså slår snabbt till och från, så för det mig till tanken att du har en glappkontakt någonstans. Kontrolldra alla anslutningar till spolen och på tryckströmbrytaren.

Om det bara är så att kontaktorn "smäller", alltså slår till för hårt, så prova att byta den.
 
Ja, den smäller.

Ok, så ett byte skulle fixa det? (jag trodde alla kontaktorer smällde så där högt vare sig de var nya eller ej. :)

Tackar så mycket för hjälpen.
 
S
Beträffande hur mycket en kontaktor låter vid till-/frånslag så ökar det med storleken på kontaktorn. En vattenpump borde inte kräva en alltför stor kontaktor. Om nu sonen vaknar av till-/frånslagen så undrar jag var kontaktorn sitter i förhållande till hans sovplats och vad den sitter på för slags vägg och hur isolerad den väggen är. Bildas det resonansljud i väggen/stommen som gör att det låter högre?

Det finns elektroniska varianter också, t.ex mjukstarter = ljudlösa.

Varför använder du kontaktor för över huvud taget? I vanliga fall sköter ju tryckströmbrytaren den funktionen och den låter inte mycket alls.
 
Har ingen aning om varför det sitter en kontaktor egentligen. Vi köpte huset i höstas och då hade ägaren gjort så.
Vår son är normalt inte speciellt lättväckt, men den där saken smäller ganska så friskt. Skåpet sitter nere i källaren på betongvägg, säkert därav att det blir resonanser genom betongen. Ska kolla upp en sån där mjukstart. Har du någon aning om pris på en sådan?
 
Är det inte så att pumpen går på 3-fas, och tryckbrytaren kanske är 1-fas?
 
Mjukstarter är mycket dyrare än kontaktorer. Byt till en ny, det finns t.o.m. kontaktorer som är anpassade för att vara tysta, men jag tror inte du kommer att behöva en sådan. Försök göra nån annan sorts infästning för den.
 
S
Absolut billigast blir det om du skaffar en tryckströmbrytare anpassad för den pump du har. Har du en 3-faspump så ska du ha en tryckströmbrytare med tre kontakter. Låt den styra pumpen istället för kontaktorn. Som bax säger, en mjukstarter kommer aldrig att löna sig men den är tyst.
 
sawsaw skrev:
Absolut billigast blir det om du skaffar en tryckströmbrytare anpassad för den pump du har. Har du en 3-faspump så ska du ha en tryckströmbrytare med tre kontakter. Låt den styra pumpen istället för kontaktorn. Som bax säger, en mjukstarter kommer aldrig att löna sig men den är tyst.
Låter som om du har fått en luftficka uppe vid tryckbrytaren.
Normalt sitter ju tryckbrytaren installerad på ena avsticket till ett "T", och jag har varit med om detta fenomenet vid två olika felfall.
Det ena var helt enkelt att man glömt öppna kranen till hydrofortanken och tryckstötarna i systemet gjorde att brytaren fladdrade, och det andra som sagt att det hade blivit en luftkudde vid tryckbrytare, då var det bara att släppa lite på anslutningen och låta luften pysa ut.


Annars kan du ju alltid sätta dit en halvledarkontaktor också, dom är helt tysta!
 
Det som står i tråden tyder inte på tryckströmbrytaren/kontaktorn slår flera gånger vid start och stopp, men om det är så kan vattenledningen mellan tryckströmbrytaren och hydroforen vara för klen/lång eller igenkorkad av rost/kalk så tryckströmbrytaren känner fel tryck.

Texten i tråden tyder inte på detta.

Prototypen
 
Mikael_L
dalachriser, hur stor är kontaktorn du har nu då? (I ampere)
Om den är överdimensionerad så låter den ju mer än en som är på rätt styrka.

Men jag håller med om att du ska väl först kolla om den alls behövs, den kanske bara är uppsatt av "okynne".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.