Hej alla!

Som jag ser i ett par trådar så håller många på att inför vintern försöka styra elförbrukningen vad gäller värme och vatten till natten när elen verkar vara billigare. Så även jag. Jag har redan ett kopplingsur som sluter en avsäkrad enfasgrupp till min VVB nattetid - det fungerar kanon.

Men, jag kom på att mina elektriska radiatorer och elektriska golvvärme kanske kan komma till användning nattetid också i vinter (eldar annars med pellets och ved i kaminer). Det rör sig om en total effekt om ca 11 kW, relativt jämnt fördelat över 3 faser (huset avsäkrat med 3x25 A i övrigt).

VVB, golvvärme och el-radiatorer är avsäkrade med ett antal gruppsäkringar. Jag funderade på om man skulle sätta kopplingsuret att driva en kontaktor som i sin tur driver alla säkringar. Vad tror ni om bifogat kopplingsschema? Huvudbrytare och JFB sitter inkopplade före inkommande L1-L2-L3-N till vänster i bild.

Min fråga är också om en märkström om 25A på en kontaktor räcker för ovanstående utan risk för varmgång. 11 kW är ju ca 16A i trefas.

mvh
//
 
  • Handritad schematisk elritning för koppling av normbrytare, kopplingsur och kontaktor med noterade ledningar och kW-beräkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Schemat ser bra ut. Det är snälla laster så en 25 A kontaktor kommer att räcka med marginal.

Men innan du investerar för mycket, försök se i kristallkulan hur prissättningen på el kommer att se ut framöver. Jag tänker t.ex på effekttarriff, och skatteverkets oskrivna lag om att ingen kommer undan med billig el på natten speciellt länge.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Schemat ser bra ut. Det är snälla laster så en 25 A kontaktor kommer att räcka med marginal.

Men innan du investerar för mycket, försök se i kristallkulan hur prissättningen på el kommer att se ut framöver. Jag tänker t.ex på effekttarriff, och skatteverkets oskrivna lag om att ingen kommer undan med billig el på natten speciellt länge.
Tack återigen Bo för fina svar! :) Tänker som du ser sätta isf en 6A säkring till uret och kontaktorn, det är väl klokt eller kanske rent av ett krav? Men vad gäller kontaktorn, det är alltså egentligen 17 kW som den klarar av när det står märkström 25A?

mvh //
 
Det finns ingen orsak att säkra med mindre än 10A för du tänker väl inte använda tunnare ledningar än 1,5 mm2. och "apparaterna" är helt säkert godkända för 10A.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
W whoubla skrev:
Men vad gäller kontaktorn, det är alltså egentligen 17 kW som den klarar av när det står märkström 25A?
Ja, strömmen anges alltid per fas och effekten för alla faser tillsammans.
 
  • Gilla
whoubla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.