Hej!
Vi har fått golvvärme installerat som en del av en större renovering,
Som jag förstått är det 3 separata slingor som går på varsin fas och styrs gemensamt av en kontaktor som sitter i elcentralen under trappan i hallen.
Problemet är att det här relät dunkar genom hela huset när den går på/av. Jag trodde jag skulle vänja mig men det är så OTROLIGT störande på nätterna, det är som att någon slår med en hammare under trappan var 30e minut eller så.

Jag har pratat med elektrikerna som installerade den och de tyckte det var normalt.
Finns det något man kan göra? Finns det tystare kontaktorer?

Bifogar bild på kontaktor och Film på ljudet: (här höjer och sänker jag golvärmen så den slår hela tiden)


Tack på förhand!
 
  • En öppen elcentral med tre säkringar och en kontaktor, märkt Hager, som används för golvvärmesystemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
De e najs
  • Laddar…
Toppen, tack så mycket! Jag ber elektrikern om en sån. Konstigt de inte föreslog det som en lösning...
 
Den kontaktor som du nu har ska inte ha mer än knappt hörbart "klicka" vid till och frånslag och brukar aldrig vålla någon störning, dom kallas därför "elvärmekontaktor" i dagligt tal. Så det är ena orsaken till valet det andra är en kostnadsfråga.
Ps
Det kanske är ett tomrum i väggen som fungerar som resonanslåda, det går i så fall att avhjälpa med att fylla utrymmet med isolering, helst en tung sådan som tex stenull.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E elmont skrev:
Den kontaktor som du nu har ska inte ha mer än knappt hörbart "klicka" vid till och frånslag och brukar aldrig vålla någon störning, dom kallas därför "elvärmekontaktor" i dagligt tal. Så det är ena orsaken till valet det andra är en kostnadsfråga.
Ps
Det kanske är ett tomrum i väggen som fungerar som resonanslåda, det går i så fall att avhjälpa med att fylla utrymmet med isolering, helst en tung sådan som tex stenull.
Jo det stämmer nog att det är tomrum i väggen bakom.
Men skulle en sån halvledar relä (SSR) som du nämnde lösa problemet trots tomrum bakom väggen där centralen sitter?
 
Ett solid state-relä har inga elektromekaniska komponenter så den borde vara helt tyst vad gäller klickljud och brum.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.