Hur kontakterar man dubbla rj45 uttag när man dragit dubbla tp kablar cat6? Har en kabeltestare men verkar inte få liv i uttagen. I det ena uttaget lyser endast lampa 1+2 och i det andra uttaget lyser ingen lampa alls. Är det något mer man ska tänka på när ett av uttagen ska användas för digital tv eller telefoni?? Har läst allt i Mats nätverksskola (som varit en toppen hjälp).
 
Jag har gjort samma sak men bara med ett enkeluttag, men inga direkta konstigheter, bara att koppla in de fyra paren efter färgerna på den lilla klisterlappen på insidan av uttaget (om jag minns rätt så gick jag efter guiden hos "Kjell" dvs färgmärkning B, http://www.kjell.com/fragakjell/natv_kontakter/). Jag skulle bara koppla ett uttag så jag använde inte ens tång utan satte dit trådarna för hand med hjälp av en tunn elektonikmejsel

I det första uttaget var det lite lite glapp, dvs om inte patchkabeln satt ordentligt i så funkade det inte. Så det var det bara att byta uttaget och göra om proceduren.

Sen använder jag också mitt till TV, men även XBOX och mediastreamer. Så jag valde ett enkelt uttag och sen en liten switch istället (eftersom jag ändå behävör minst tre uttag). Här fick jag också problem, switchen var nog inte helt 100% och det märktes på TV-signalen. dator och nätverkstrafik i övrigt märker man inte det på, men på digitaltv'n (Telias) så var det mycket känsligare. Hack i bild och ljud, detta försvann när jag bytte switchen
 
ta en bild på hur ditt uttag ser ut och lägg upp den bilden.
Normalt sett ska det inte vara något märkvärdigt men det finns vissa dubbeluttag som har en verkligt skum fördelning av pinnarna.
tex clas ohlson/biltema:s variant är en av de skumma modellerna, tror att kjell o co har samma
 
mats_o skrev:
ta en bild på hur ditt uttag ser ut och lägg upp den bilden.
Normalt sett ska det inte vara något märkvärdigt men det finns vissa dubbeluttag som har en verkligt skum fördelning av pinnarna.
tex clas ohlson/biltema:s variant är en av de skumma modellerna, tror att kjell o co har samma
Ser exakt ut som det uttag som du använt i din nätverksskola.
 
Det är ett Clas ohlson så då ska alla åtta trådarna till det ena jacket in på ovansidan av uttaget och trådarna till det andra jacket ska in på nedsidan.
Det ska följa med en liten lapp med kopplingsschema men det brukar variera i förpackningarna
 
Tänk även på hur du lägger kabeln. Titta noga i spåret där du trycker ned ledaren med kroneverktyget. Det finns en utstickande plastbit som är tänkt att fixera ledarhöljet. Ett vanligt fel är att man sätter ledaren åt fel håll, och då fixerar det bara den lilla isoleringen som är kvar i änden på kabeln när den skalas av att du trycker fast den i uttaget. Detta kommer med största sannolikhet att innebära glappkontakt elelr ingen kontakt alls.
(Jag lärde mig detta den sura vägen själv när jag började med nätverksinstallationer)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.