Det skadar inte att göra det i allafall... Dra ur den dvs.
 
Jag drar aldrig ut kontakterna till maskinerna.

Om du är orolig kan du koppla till en omkopplare (på/av) på just de uttagen. Då behöver du bara göra uttagen strömlösa.
 
Har aldrig hört talas om någon som drar ur kontakterna efter varje tvätt/användning! Vad ska det vara bra för? ???

Risken för brand föreligger ju bara vid en trasig maskin (förutsatt att allt är rätt installerat) och det är högst osannolikt att ett fel skulle uppstå när maskinen inte används, som skulle kunna orsaka brand. Om något går fel så händer det nog när maskinen är i drift!
 
Koppla in en brytare med signallampa.
Då ser du enklet när maskinen är strömsatt.
 
Låter som en bra idé.... Min mammas tvättmaskin brann upp. Som tur vad hade hon sinesnärvaro att smälla fast badrumsdörren utifrån. Brandchefen sade att det inte äör speciellt ovanligt att tvättmaskiner brinner.
 
Menar ni att det inte är ovanligt att en tvättmaskin som inte är igång börjar brinna?
Vad orsakar branden i så fall?

/EB
 
Betina
Min far har kopplat sin maskin till en "vanlig" väggströmbrytare där han skrivit till resp, från för att man lätt ska se att den inte har ström.
Vad jag förstår finns det samma risker för att tvättmaskiner ska explodera som för tv-apparater att göra det, så varför inte ta det säkra före det osäkra?! ;)
 
Har haft samma "problem". Hade löskontaktsystem tidiagre, men installerade en riktig strömbrytare med signallampa. Funkar ok, man är på den säkra sidan och man kan ha en brytare till alla maskiner.
 
Enligt min elektriker så ska såna maskiner vara fast anslutna, alltså ingen stickpropp där inte.
En fast brytare skulle ju kunna vara en variant om man absolut vill koppla ifrån.
 
En del maskiner säljs ju idag med INTRUKTION om att de skall sättas i ett vanligt uttag dvs stickpropp som skall dras ur då maskinen stängs av. Vad jag ine förstår är hur de kan göra det då de flesta tvättmaskiner i lägenheter tex står i badrummet och därigenom i fuktiga utrymmen.Vore det inte bättre med fast installation då?

Jag hr själv köpt en kombimaskin nyss och den är stickpropp på med instrukltion om att dras ur då maskinen ej används. Jag vill ju kapa sladden och koppla in den på fast dosa som är tät men det kan jag ej för då gäller ej garantin.Helt sjukt i mina ögon!
 
Dessa maskiner ska vara fast anslutna.
 
BoByggarn skrev:
Dessa maskiner ska vara fast anslutna.
Det beror helt på maskinen. En del säljs för fast installation....och då gör man naturligtvis det. Andra säljs med vanlig stickpropp....och då är det allt som behövs. Ingen vits att klippa bort kontakten på en färdig kabel för att man absolut "måste" ha fast installation.
 
BoByggarn skrev:
Dessa maskiner ska vara fast anslutna.
Som jag skrev....det står till och med i instruktionsboken samt instalaltionsanvisningen att den skall vara med stickpropp och den levereras med en gjuten stickpropp dvs en som inte går att skruva isär utan man måste klippa sönder den. Tro mig..jag håller med dig..vill ha fast installation men de säljs alltså inte så och instruktionerna säger att det ej skall vara fast installation. Många gör nog som det står och låter det vara med propp. Frågan är ju bara hur många som har ett vanligt uttag i väggen i ett badrum i tex en lägenhet?
 
Inget eluttag i badrum utan jordfelsbrytare. Kolla på http://www.elsak.se vilka regler som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.